Arbeidsomstandigheden Dit kernonderwerp behelst al het werk dat door, voor of namens het bedrijf wordt gedaan, van werving tot klachtenbehandeling, van medezeggenschap tot sociale dialoog. Sociale verantwoordelijkheid hierin houdt onder meer in dat het werk sociale zekerheid biedt, dat medewerkers zich kunnen ontplooien in hun werk, veilig en gezond hun werk kunnen doen, dat ze zich kunnen organiseren en dat ieder gelijk behandeld wordt. CSU houdt nadrukkelijk rekening met zijn mensen en overige belanghebbenden. De mens staat centraal en CSU werkt vanuit een duidelijk beleid aan een goed werkklimaat en ontwikkelingsmogelijkheden. Daarmee investeert CSU continu in verbeteringen in veiligheid, gezondheid en welzijn van medewerkers, klanten en overige stakeholders. CSU streeft ook in de toekomst naar duurzame inzetbaarheid van zijn mensen. CSU wil daarom zijn werkgeverschap op hoog niveau houden en ermee vooroplopen door te werken aan vooruitstrevende en onderscheidende projecten en investeringen. CSU werkt daar vanuit de corporate governance gedachte op alle niveaus aan met een open en transparante wijze. Competentiemanagement Gerelateerd aan de vijf kernthema’s van CSU (MIKRO) zijn op alle functieniveaus competenties opgesteld die richtinggevend zijn voor het functioneren van medewerkers. In persoonlijk ontwikkelingsplannen voor medewerkers worden zowel vanuit een vakdeskundige invalshoek als vanuit een competentiegerichte kennis en gedragscomponent verbetertrajecten gestimuleerd en geïnitieerd. De waardering voor de mens achter de medewerker en het belang daarvan voor de organisatie wordt in alle uitingen actief uitgedragen. CSU heeft zich de afgelopen jaren met concrete handelwijzen actief getoond in het maatschappelijk verantwoord ondernemen en het oppakken van verantwoordelijke zorgtaken die de terugtredende overheid steeds vaker verlegt naar het speelveld van werkgevers en werknemers. Medewerkertevredenheid CSU toetst via overkoepelend tests de tevredenheid van zijn personeel. CSU doet dit sinds 2004 conform de universele werkwijze door Great Place to Work, een door de Europese Unie geïnitieerde verkiezing van Beste Werkgever om aandacht te geven aan het sociale aspect als toenemend concurrentievoordeel. Deze prijs wordt voor 2/3 toegekend op basis van enquêtes onder medewerkers en voor 1/3 op basis van een verantwoording van het HRM-beleid vanuit de organisatie. Van 2004 tot en met 2010 mag CSU zich een van de Beste Werkgevers van Nederland noemen. In 2009 behaalde CSU in de verkiezing Great Place to Work een 7e plaats onder de groep grote (>250 mdw) bedrijven. De toekenning is gebaseerd op een representatieve meting onder zowel schoonmakers als kantoorpersoneel van CSU. In een bedrijf met de omvang van CSU gaat natuurlijk niet altijd alles overal even goed en worden er fouten gemaakt. Toch bevestigt deze hernieuwde erkenning dat onze filosofie en bovengemiddelde investeringen in mensen in het algemeen leidt tot vertrouwen en tevredenheid onder ons belangrijkste kapitaal; onze medewerkers. CSU MeewerkWeek Werkklimaat Tot de waarden die van eminente betekenis zijn voor de rol van de CSU-medewerkers behoren: • te allen tijde een respectvolle bejegening • een correcte toepassing van de CAO • tijdig en juist verlonen • de betrokkenheid vergroten door een passend en modern arbeidsvoorwaardenbeleid • duidelijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden laag in de organisatie • goede werksfeer en mogelijkheden voor ontwikkeling Voortvloeiend uit de deelname van directievoorzitter Frie van Hulten aan het televisieprogramma ‘Terug op de Werkvloer’ in 2005, houdt CSU sindsdien elk jaar in september de CSU MeewerkWeek. Zowel directie, staf- en lijnmanagers als alle kantoormedewerkers binnen schoonmaak staken in 2009 bij diverse opdrachtgevers minimaal vier uur de handen op een ander wijze uit de mouwen. CSU is een mensenbedrijf en acht het van belang dat het management en het kantoorpersoneel feeling houdt met het werk dat de collega´s op de vloer uitvoeren en zo begrip en respect heeft voor de mensen en activiteiten op de werkvloer. CSU heeft daarbij ook opdrachtgevers uitgedaagd met het management mee te doen, 22 - 23 Pagina 22

Pagina 24

Voor verenigingsbladen, online brochures en onderwijscatalogi zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw magazines.

MVO jaarverslag Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication