Domstadpolis De Domstadpolis is een 'vangnet'- verzekering van de gemeente Utrecht, ten behoeve van het vrijwilligerswerk in de stad. Het is een secundaire verzekering, bedoeld voor die (vrijwilligers) verzekerings-kwesties, waarin niets anders geregeld is. Informatie over de Domstadpolis is in 2012 doorlopend verspreid: aan bezoekers van het Janskerkhof, telefonisch aan bellers met vragen en via de website. Ook is de speciale Domstadpolisflyer uitgedeeld: onder meer bij bijeenkomsten voor startende stichtingen en verenigingen, tijdens individuele adviesgesprekken met organisaties en op diverse informatiebijeenkomsten waar de Vrijwilligerscentrale aanwezig was. Er wordt slechts sporadisch een beroep gedaan op de verzekering, veel organisaties hebben een verzekering voor hun vrijwilligers zelf geregeld als onderdeel van hun vrijwilligersbeleid. 20 Vraag aan Fons In de Utrechtse samenleving blijkt een toenemende behoefte aan advies over het verkrijgen van gelden en materialen. Reden voor de Vrijwilligerscentrale om 'Vraag aan Fons' op te zetten: een vraagbaak op het gebied van subsidies en fondsen waar alle vrijwilligersorganisaties of burgerinitiatieven in de stad een beroep op kunnen doen. Fons werkt op afspraak: overdag of 's avonds. Fons is 32 keer benaderd met vragen over subsidies en fondsen, maar ook met verzoeken om feedback te geven op projectplannen, financiële- en subsidieverantwoording, het opstellen van begrotingen en advies over de financiële administratie van projecten. Fons is proactief te werk gegaan door met een PR-actie 29 organisaties in de Utrechtse binnenstad te benaderen met het verzoek kennis te komen maken. Ook zijn zeven organisaties met openstaande vrijwilligersvacatures voor fondsenwervers uitgenodigd voor een adviesgesprek met Fons. Er is contact gelegd met elf fondsen die mogelijk interessant zijn voor Utrechtse maatschappelijke organisaties. Fons organiseerde een informatiedag rondom het aanvragen van subsidie uit het gemeentelijk Flexibel Budget, waar vijf migrantenzelforganisaties vragen stelden en advies kregen. Ook werd een speciale informatiedag georganiseerd over de Good Governance Code, de gedragscode met betrekking tot professioneel, bestuurlijk handelen, die in het najaar door de gemeente verplicht werd gesteld. Zeven organisaties maakten van dit aanbod gebruik. Er zijn evaluatieformulieren verzonden naar de organisaties die in de eerste maanden gebruik maakten van Fons. Hierop is weinig respons gekomen. Wel zijn meerdere organisaties met een tweede vraag bij Fons gekomen. Positief, want ze weten ons te vinden én het bleek dat deze organisaties stappen in de eerder geadviseerde richting hadden gezet. Ondersteuning: voor vrijwilligersorganisaties Pagina 19

Pagina 21

Voor magazines, online catalogussen en catalogi zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw gidsen.

Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home


You need flash player to view this online publication