Bemiddeltrajecten Sommige (potentiële) vrijwilligers hebben wat meer moeite zelf een goede plek in het vrijwilligerswerk te vinden, omdat ze bijvoorbeeld een lichamelijke of psychische beperking hebben, nog maar net in Nederland zijn en de taal nog niet goed beheersen of anAlfabeet zijn. In 2012 startten we met een nieuw soort bemiddeltrajecten voor deze doelgroep: met meer aandacht en tijd voor het maken van een goede keuze voor het soort vrijwilligerswerk en extra aandacht voor de overdracht van de vrijwilliger aan de vrijwilligersorganisatie. Duur van de trajecten is een half jaar. UWV Als gevolg van bezuinigingen op sociale activeringstrajecten binnen het UWV is het aantal aanmeldingen via deze weg afgenomen. In 2012 zijn er maar vijf trajecten aangevraagd. Drie van hen zijn bemiddeld naar vrijwilligerswerk en zijn dat gedurende het traject blijven doen. De andere twee hadden dermate grote psychische problemen dat vrijwilligerswerk nog niet aan de orde was. Voor hen is een tweede half jaar van het traject ingezet om te kijken of laagdrempelig vrijwilligerswerk eventueel toch mogelijk is. In 2012 zijn daarnaast zes trajecten afgerond die doorliepen vanuit 2011. Vijf personen zijn aan de slag gegaan met vrijwilligerswerk, bij één cliënt is dat niet gelukt vanwege psychische problemen. 6 zorgcentrum: 12 De 36 personen die in 2012 een beroep deden op de Vrijwilligerscentrale voor ondersteuning bij het vinden van vrijwilligerswerk, belandden bij ons via MEE, Centrum Vaartserijn, organisatie voor begeleiding aan mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel) of via organisaties waarmee wij samenwerkten in het afgeronde project 1001-kracht (veelal met een allochtone achtergrond). Ook via onze eigen vacaturebank werden mensen met meer behoefte aan ondersteuning in hun zoektocht, verwezen naar trajectbegeleiders. Traject in de praktijk uitgebreid intakegesprek trajectbegeleider krijgt helder beeld van de persoon en zijn mogelijkheden, beperkingen, wensen en behoeften Samen op zoek naar geschikte vacatures Vaak worden meerdere organisaties bezocht zodat een echt goede match tussen organisatie en cliënt kan worden gemaakt Plaatsing afspraken over inwerkperiode, aantal uren per week, precieze taken en contactpersoon Na de plaatsing: vinger aan de pols trajectbegeleider houdt contact zodat cliënt eventuele moeilijkheden kan bespreken Ingewerkt en functioneert goed? het traject kan worden afgesloten Werving en bemiddeling: van vrijwilligers Pagina 5

Pagina 7

Heeft u een verenigingsblad, digimagazine of online studiegidsen? Gebruik Online Touch: brochure online bladerbaar maken.

Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home


You need flash player to view this online publication