Tijd voor thee Met het tweejarige project Tijd voor Thee (2012 – 2014) dat door het Skanfonds en het Oranjefonds wordt gesubsidieerd, wil de Vrijwilligerscentrale Utrecht allochtone 50 plussers stimuleren, informeren en activeren om vrijwilligerswerk te doen, ook buiten hun eigen vertrouwde omgeving. Dit doen we door de doelgroep in contact te brengen met organisaties die vacatures op onze vacaturebanksite hebben staan die aansluiten op hun interesses. Het begin Uit organisaties met een profiel op onze site, hebben we mogelijke samenwerkingspartners geselecteerd en daarmee gekeken welke vacatures (op maat) zij voor de doelgroep konden bieden. Er is een overzicht gemaakt (per wijk) van organisaties die al met allochtone 50 plussers werken. Op bezoek Tijdens vijftien bezoeken op locatie zijn minimaal 352 personen bereikt en geïnformeerd over: het project, de Vrijwilligerscentrale en de legio mogelijkheden en voordelen van vrijwilligerswerk. Van de aanwezigen gaven tien vrouwen en één man direct aan (ook) vrijwilligerswerk te willen doen via de Vrijwilligerscentrale. Drie van de vrouwen zijn inmiddels aan de slag bij een maatschappelijke organisatie, de man voor Rotsoord. Op ‘tegen’bezoek Ook zijn vier ‘tegenbezoeken’ georganiseerd: bezoeken waarin maatschappelijke organisaties zich presenteerden bij migrantengroepen. Tijdens deze bezoeken kwamen ook rolmodellen (allochtonen die al vrijwillig actief zijn buiten de eigen gemeenschap) aan het woord, over het vrijwilligerswerk dat zij doen en waarom dat belangrijk voor hen is. Werving en bemiddeling: van vrijwilligers Conclusie na 1 jaar Tijd voor Thee De groepen 50-plussers van migrantenafkomst in de Utrechtse samenleving hebben veel behoefte aan onderling contact. Ze zijn enthousiast, bereidwillig om te participeren en betrokken bij het onderwerp vrijwilligerswerk. Velen zijn al vrijwillig actief in hun eigen sociale omgeving, maar geven het niet de naam ‘vrijwilligerswerk’. De drempel naar vrijwilligerswerk is kleiner geworden en de doelgroep weet ons beter te vinden. De groep geeft zich nog niet direct gewonnen op alle onderdelen, maar de potentie is groot. We verwachten met de opgedane ervaring, nog beter bij de behoefte van deze doelgroep te kunnen aansluiten. 9 Pagina 8

Pagina 10

Scoor meer met een online shop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden folders online.

Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home


You need flash player to view this online publication