WMO-cliënten denken voortaan mee over oplossingen. Consulenten spreken met cliënten aan de keukentafel Goede score voor het Loket Wonen, Welzijn en Zorg Zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van de burger. Dit zijn de kernwoorden van ‘De Kanteling’, de nieuwe werkwijze die gemeentes sinds 2010 hanteren binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de dienstverlening, blijkt uit het feit dat het WWZ-loket in 2012 de 20e plaats van de landelijke Top 100 heeft behaald. Inwoners van Aalsmeer die in hun zelfstandig functioneren beperkt zijn en hierdoor aangewezen zijn op hulp, kunnen terecht bij het Loket Wonen, Welzijn en Zorg (Loket WWZ). Wethouder Verburg: “De Wmoconsulent voert eerst een gesprek bij de cliënt thuis, het zogenaamde keukentafelgesprek. Samen met de cliënt kijkt de consulent wat iemand zelf – of met behulp van familie of buren nog kan. Als deze mogelijkheden geen oplossing bieden, kijkt de consulent voor welke hulpmiddelen of professionele hulpverlening de cliënt in aanmerking komt. En dat werkt naar alle tevredenheid, dat blijkt ook uit de cijfers.” C WMO 8 Hoofdstuk 2 Zorgen voor elkaar Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een reclamefolder, turnpages of web folders? Gebruik Online Touch: pdf online bladerbaar op uw website plaatsen.

Gemeente Aalsmeer Burgerjaarverslag 2012 Lees publicatie 139Home


You need flash player to view this online publication