TEKST: ASTRID PRUMMEL EN SUSANNE VAN NIEROP FOTOGRAFIE: MARCO HILLEN HOOP IN BANGE DAGEN Heeft reclame schuld aan de crisis? En hoe moet het verder met de wereld en het vak? Herberth Samsom, Sicco Beerda en Mark Aink zijn optimistisch. BRANCHE De donkere dagen voor kerst waren nog nooit zo donker. De financiële systemen wankelen en het fundament van het kapitalisme brokkelt af, met alle gevolgen van dien voor het marketing- en reclamevak. En hield het daar maar op: de ontevreden burger spreekt zich steeds meer uit, waardoor bewegingen als Occupy – nota bene begonnen door een oud-reclameman – het levenslicht zien. Tel daar de voortdurende worsteling met nieuwe media bij op en de conclusie moet wel zijn dat het vak zich in een existentiële crisis bevindt. Mark Aink (Indie), Herberth Samsom (InShared) en Sicco Beerda (Kingsday) durfden wel op zoek te gaan naar verklaringen en antwoorden. Omdat zij alle drie de afgelopen periode iets nieuws begonnen, hebben zij daar misschien goede ideeën over. Opnieuw beginnen impliceert immers dat je nadenkt over hoe het anders kan. Aink deed dat drie jaar geleden toen zijn bureau S-W-H Bureau van het Jaar werd en zich verschillende overnamekandidaten hadden gemeld. Hij en partner Lode Schaeffer hadden op hun lauweren kunnen rusten, maar deden het tegenovergestelde: ze begonnen opnieuw onder de naam Indie. Het nam niet direct een vlucht, waardoor Aink moet zeggen dat het ‘louterend’ heeft gewerkt. Maar inmiddels lijkt het de goede kant op te gaan. Het bureau verwierf in het afgelopen half jaar negen nieuwe klanten. 22 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 Samsom verliet in 2008 het veilige nest DDB waar hij managing director was om de nieuwe verzekeringsmaatschappij InShared te beginnen. Weliswaar onder de vleugels van Achmea, maar volgens een volledig nieuw businessmodel. Van iedere 100 euro die een klant betaalt, gaat 20 naar InShared en de rest naar schade. ‘Als er geld overblijft, wordt deze overwinst gegarandeerd terug betaald aan de klanten. Dat is wel zo eerlijk.’ Beerda verliet eerder dit jaar Euro RSCG 4D om samen met drie partners Kingsday te beginnen. Ze wilden ondernemen in plaats van als goedbetaalde zetbazen aan tafel te zitten. Of zoals hij het zelf verwoordt: ‘We wilden niet meer ondernemen onder een paraplu. We willen nat worden als het regent en bruin worden als de zon schijnt.’ Diverse bronnen vormden de input voor het gesprek. Zoals het artikel met de kop ‘Reclame is oorzaak van crisis’ dat recent in Adformatie verscheen over het Britse rapport ‘Think of me as evil? Opening the ethical debates in advertising’. En natuurlijk de voortdurende nieuwsvoorziening over de crisis, de euro en de opstand in de Arabische landen. Maar ook de in dit nummer van Adformatie gepubliceerde brief die Sikko Gerkema aan zijn vroegere ik schreef. Samsom zegt daarover: ‘De grap is dat als je die brief van Sikko had laten schrijven door Harry Kramp of Harry Obdeijn, je zou zien dat er de afgelopen tien jaar meer is veranderd dan in de tien jaar ervoor. En over vijf jaar is er nog meer veranderd. We zijn allemaal op zoek naar eeuwigheidswaarde en Sikko toont aan dat die zeer beperkt is. Het is een bril die je een dag op hebt.’ Hoe ervaren jullie deze tijd? Beerda: ‘Iemand zei laatst: Er is nog maar één groot bureau in Nederland. Dat is wellicht wat overdreven maar het zijn er niet meer zoveel. Die tijd is voorbij. Je ziet dat de wereld transparanter wordt. Er zijn veel zzp’ers en freelancers bij gekomen. De wereld bestaat dus uit losse verbanden.’ Samsom: ‘Fragmentatie is echt iets van deze tijd. Het oude machtsdenken is weg, dat was ook niet vol te houden. Je kunt de consument niet meer voor de gek houden, je moet eerlijk zijn. Het is de tijd van de consument. Ik vind dat de consument nog lang niet voldoende met zijn voeten stemt. Mensen zijn ziek van de financiële wereld, toch zie je het aantal klanten van ASN en Triodos niet echt toenemen. De gezamenlijke boosheid is dus een lippendienst. Als consument kun je ook de daad bij het woord voegen. Dat gebeurt niet.’ Aink: ‘Ik heb het gevoel dat dit wel gaat gebeuren, dat we aan het begin zitten van een periode. Wat dat betreft leven we echt in een van de meest roerige en enerverende tijdvakken. Er is zoveel onzekerheid en we zitten nu in de stilte voor de storm die eraan komt.’ Pagina 21

Pagina 23

Heeft u een rapport, ibrochure of digitale verenigingsbladen? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief digitaal op uw website plaatsen.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication