COLUMN RUUD DE LANGEN Voorspel Voor het zesde jaar achtereen vindt u in deze column weer de enige juiste voorspellingen voor het komende jaar. Elk jaar zetten we verrassende middelen in om tot deze blik in de toekomst te komen. Het begon met tarotkaartlezers en Cor, de helderziende postbode. Daarna werden achtereenvolgens de mediafluisteraar, een tenenlezer en de Enkhuizer Almanak ingezet. Vorig jaar stapten we over naar technologie en kwam er via Wikileaks explosief materiaal over media naar buiten dat een prima voedingsbodem vormde voor waardevolle prognoses. En omdat je nu eenmaal moet blijven vernieuwen, hebben we dit jaar de deeltjesversneller ingeschakeld. Vanuit CERN in Genève schoten we een bundeltje neutrino’s naar een ondergronds lab op de Veluwe. Omdat deze neutrino’s sneller zijn dan het licht, kunnen we vooruit in de tijd reizen. Veel scherper kan je je voorspellingen dus niet krijgen. De eerste openbaring die we via deze experimentele technologie zien, is een ‘media-Occupy’-actie in de maand maart. Een groot aantal BVA-leden is de enorme overvloed aan tv-commercials meer dan zat. Afgelopen jaar werd een verwoede poging gedaan om een reclameluwe zaterdag in te stellen. Maar omdat onder meer RTL hier geen gehoor aan geeft, zal BVA-opperhoofd Jan Driessen samen met Frenkel Denie als eerste zijn tentje opzetten op het parkeerterrein voor de deur van de Luxemburgse televisiegigant. De commercieel directeur van RTL, Ton Rozestraten, zal vanuit zijn kantoor zicht hebben op alle tentjes, waaronder die van Harry Dekker, Willem Albert Bol en Bert Kamp. Deze mediamanagers zullen daar wekenlang blijven overnachten. Omdat er geen openbare urinoirs bij het RTL-gebouw staan, zal de lucht er niet te harden zijn als het eerste lentezonnetje doorbreekt. Een andere trend die medio volgend jaar zichtbaar wordt, is dat reclamebureaus massaal marketingdirecteuren bij adverteerders weghalen en zelf in dienst nemen. Achterliggende gedachte is om alle creatieve ideeën te laten screenen door deze marketingmensen voordat ze naar de klant gaan. Ideeën worden op deze manier zo snel mogelijk plat geslagen, met grotere logo’s en slaapverwekkende teksten en beelden. Zo ontstaan er al direct compromisvolle gedrochten die bij de klant in één keer worden goedgekeurd. Dat scheelt heel veel onbetaald geheen-en-weer. En dat zal het rendement van bureaus opkrikken. Mensen, doe uw voordeel weer met deze unieke inzichten. IN MAART KOMT ER BIJ RTL EEN ‘MEDIA-OCCUPY’-actie             30 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 e power r a d i o s a l e s www.e pow er sales .nl Pagina 29

Pagina 31

Voor kranten, online whitepapers en onderwijsmagazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw PDF's.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication