TEKST: ANNEMIEK VAN GRONDEL Yin & yang in communicatie Foam Amsterdam en Vandejong bewijzen dat langdurige bureauklantrelaties nog bestaan. ‘We zijn complementair.’ BUREAUS Al een decennium dik met elkaar, Foam Amsterdam en communicatiebureau Vandejong. Kent elke lange relatie ups en downs, die van hen heeft hoegenaamd geen dieptepunten gehad. ‘Echt niet’, bezweert Pjotr de Jong, oprichter en creatief directeur van Vandejong, met een stalen gezicht. De aan zijn zijde gezeten museumdirecteur Marloes Krijnen knikt bijna verontschuldigend. Maar dan tenminste toch sleur? Allerminst, vindt De Jong: ‘Doorgaans sluipt na drie jaar enige vermoeidheid in een bureauklantrelatie, al dan niet wegens een nieuwe bezem in het bedrijf. De three year itch ging aan ons voorbij. Waarom? Een kwestie van constante vernieuwing. Na elk project staan we te pOpelen om iets nieuws te bedenken.’ ‘We zijn consistent in veelzijdigheid’, verwoordt Krijnen de missie van Foam. ‘We behandelen alle facetten van fotografie. Dat zie je terug in de vormgeving en communicatie. Inhoud en vorm zijn één. En Vandejong zorgt ervoor dat we steeds weer opvallen.’ COLLECTOR’S ITEM Hoewel het bureau het nieuwe lettertype de ‘Foamtura’ ontwierp, is de stijl van Foam Amsterdam door de jaren heen simpel gebleven. Want de inhoud staat centraal. De Jong: ‘Vaak wordt bij culturele instellingen een communicatielaag over de producten gelegd. Onze vormgeving en communicatieuitingen vallen samen met de inhoud van het programma van Foam.’ Al bij de eerste expositie in 2001 werd het bureau betrokken. Zelf projecten (helpen) opstarten is een van de doelen die Vandejong nastreeft. Neem Foam magazine, het Engelstalige blad dat nu viermaal per jaar ‘ALTIJD TOEGANKELIJK’ De 500.000 euro subsidie van de gemeente Amsterdam is minder dan 20 procent van de omzet van Foam. Onder meer dankzij sponsoren – tongue-in-cheek ‘aandeelhouders’ genoemd – en een hoog bezoekersaantal (195.000 in het jubileumjaar). ‘We zijn, op Koninginnedag na, elke dag van het jaar open’, zegt directeur Marloes Krijnen trots. ‘Op alle feestdagen en zelfs op 1 januari. Ik vind dat je als museum altijd en overal toegankelijk moet zijn.’ ‘THREE YEAR ITCH GING AAN ONS VOORBIJ’ verschijnt in een oplage van 8.000 voor een internationale lezersschare. Na het faillissement van de betrokken uitgeverij besloten Krijnen en De Jong de expertises te bundelen en het blad zelf uit te geven. Vandejong is ook nauw betrokken bij de inhoud ervan. In het voorjaar van 2012 wordt gepoogd om middels een iPad-app in digitale vorm de wereld te veroveren. De papieren versie wordt dan een collector’s item. Ook al is het magazine meer dan een aanvulling op het museumaanbod, het bewijst ook op dat vlak zijn dienst; het bureau heeft nog nooit een Foam-brochure gemaakt. Wel verschijnt jaarlijks een overzicht van de activiteiten in boekvorm: het Foam Album, een bundeling van de ‘cahiers’ uit de museumzaal. VERTROUWEN De afgelopen tien jaar groeiden beide organisaties van klein naar middelgroot. Er zijn meer parallellen in ontwikkeling. ‘We hebben allebei behoefte aan professionalisering, innovatie, kwaliteit en internationalisering’, zegt De Jong. ‘We zijn complementair aan elkaar. En er is een ongelofelijk vertrouwen. Mensen van beide teams lopen in en uit bij elkaar, elke dag.’ Krijnen: ‘We voeden elkaar met nieuwe ideeën. Symbiotisch? Dat vind ik te klef. Je moet wel kritisch blijven.’ De Jong: ‘We staan in dienst van elkaar, a ltijd direct gericht op resultaat. Om het jaar zetten we een uiterst ambitieus plan neer.’ Zoals ‘Unseen’. Vorige maand werd bekendgemaakt dat deze ‘eerste internationale fotobeurs in Nederland’ in september 2012 in de Westergasfabriek wordt gehouden, medegeorganiseerd door evenementbureau Platform A. Daar zullen zo’n 50 galeriehouders jong talent en niet eerder getoond werk van bekendere fotografen exposeren. Daarnaast zijn er lezingen en workshops en tal van andere activiteiten. Zo brengt het Avro-programma Kunstuur diverse items over het verzamelen van fotografie. POP-UP STORE Vandejong bevindt zich strategisch tussen het Foam-pand op de Keizersgracht en de nieuwe ‘pop-up-store’ +Foam, in het voormalige ABN Amro-gebouw in de Vijzelstraat. Daarin worden tentoonstellingen gehouden zoals Foam Talents, met werk uit de laatste Talent-editie van het magazine. Vanaf half januari is er ook plek voor een uitgebreide bookshop en de printverkoop van Foam Editions. Elke drie maanden staat een andere discipline in samenhang met fotografie centraal: design, mode, film of muziek, met zingen, workshops en concerten. Een andere Foam-dependance is Westside Stories, een galerie in de Amsterdamse wijk Slotermeer. Met fotocursussen voor de buurt, waarvan de resultaten in en om het gebouw worden geëxposeerd. www.foam.org ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 59 Pagina 58

Pagina 60

Scoor meer met een webshop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden reclamefolders online.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication