met veel detail en expressie een doorgesneden tomaat kon vastleggen; iets wat je nu zo op de computer doet. Mijn stiel is altijd documentair geweest. Ik heb wel eens een personeelscampagne voor de politie gedaan, en een reportage-achtige serie voor Grundig. En een klus voor de overheid, waarbij ik de ruimtelijke ordening heel contrastrijk zwart-wit in beeld bracht: een vliegtuig vlak boven de snelweg en de Shell Raffinaderij bij Hoogvliet. ‘Maar de leukste reclame-ervaring was eigenlijk een journalistieke foto die ik van toenmalig minister-president Van Agt en minister van Buitenlandse Zaken Chris van der Klaauw staand voor een Fokker had gemaakt. Die is toen als reclame gebruikt met de tekst “Fokker heeft al vele kabinetten de lucht in laten vliegen”. Van Agt kon er wel om lachen, maar dat heeft nog tot een enorme rel in de Kamer geleid. En ik heb zelf ook eens aan een reclame meegedaan. Als fotograaf, in een American Express-advertentie. Ja, ik schnabbelde er soms bij.’ En nu je je handen vrij hebt? Zou je ervoor openstaan? ‘Ik word wel eens gepolst, maar ik heb nog altijd het visioen van die sappige tomaat op mijn netvlies – van het ouderwetse handwerk. Daar komt bij dat je op het gebied van beeldbewerking zoveel kunt doen. Toen ik mijn auto een tijdje geleden wilde verkopen, heeft mijn beeldbewerker [Hilko Visser, red.] me daarbij geholpen. Het leek wel een Porsche! Datzelfde heb ik als ik naar huidige reclamefotografie kijk: niets is meer te gek, reizen naar de Zuidpool om een beer samen met een fles wodka te fotograferen doe je vanachter je bureau. Niet dat ik iets tegen oppimpen heb, maar ik blijf een zelfstandige krantenjongen. Ik creëer liever zelf “drama”. Als dat past bij een campagne, zeg ik ja.’ ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 73 Pagina 72

Pagina 74

Heeft u een sportblad, pagegangster of digi artikelen? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport van papier naar digitaal converteren.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication