verkregen kan worden, en de fans hebben inspraak bij de inrichting van het stadion en organiseren geregeld acties met steun van de club. Een tevredenheidsonderzoek van de Universiteit Twente leert dat de fans de club waarderen met rapportcijfer 8,2. Kortom: FC Twente voedt het saamhorigheidsgevoel met middelen, media én geld. Munsterman: ‘Soms gaan de investeringen in maatschappelijke activiteiten ten koste van investeringen in voetbal. Geregeld krijg ik de reactie: “van dat geld had je ook voetballers kunnen kopen”. Klopt, maar dat doen we dus niet.’ villaGE De koers van FC Twente legt de club geen windeieren. De aaibaarheidsfactor is de afgelopen jaren enorm vergroot; niet alleen fans, ook bedrijven, scholen en de gemeente lopen weg met Twente. Het imago en de marktwaarde zijn sterk verbeterd, zo blijkt uit de CPM-cijfers. Het bureau Sport+markt stelt elk jaar in opdracht van Eredivisie CV de Club Positioning Matrix op, gebaseerd op aspecten als imagopositie, merkpotentie, fanstatus, stadion en marketing. De ranglijst bepaalt voor 50 procent de verdeling van de televisiegelden. Sinds 2010 heeft Twente de beste imago- en fascinatiepositie, en in 2011 steeg de club met stip naar de derde plaats overall. Reden genoeg voor Munsterman om vol ijver verder te gaan met zijn plannen voor de ‘WAT WE OP MARKETINGGEBIED DOEN, IS ONDERGESCHIKT AAN DE KERNWAARDEN’ club en de regio. Twente is ‘uit de steigers’ en bezig met de realisatie van een maatschappelijk plein in de Grolsch Veste. Het totale gebied heet nu FC Twente village. Geen winkels zoals tegenwoordig bij veel nieuwbouw van stadions gebruikelijk is, maar een omgeving waar sociaal-maatschappelijke instellingen, wetenschappelijke instituten, culturele podia en woningcorporaties gehuisvest worden. Doel is om de verbinding te faciliteren en zo een broedplaats van (sociale) innovatie te creëren. Nogal een branchevreemde activiteit voor een voetbalclub. Munsterman: ‘FC Twente heeft de potentie het vliegwiel in de regio te zijn. Voor werkgelegenheid, voor wijkverbetering, voor kennisopbouw, voor gezondheidsprogramma’s, voor onderwijsverbetering. Wij denken dat een collectieve aanpak de beste resultaten oplevert. Daarom bieden wij dat podium aan. We hadden het geld dat we voor de realisatie ervan uittrekken ook in business Seats of boxen kunnen stoppen. Maar dat is niet onze keuze. Wij willen eerst delen, om van daaruit te vermenigvuldigen, want uiteindelijk zal dit voor iedereen winst opleveren. Wij willen verbindingen leggen, naar mijn idee is dat de basiswaarde van elke vereniging. Vaak hoor ik van clubs: “wij hebben geen geld voor dit soort activiteiten”. Maar wat ze daarmee eigenlijk zeggen: “wij maken andere keuzes”. FC Twente heeft ervoor gekozen om blijvend betrokken te zijn bij de samenleving en bij de ontwikkeling van deze regio.’ JOOP MUNSTERMAN Joop Munsterman (1951) trad in 1967 als schoonmaker in dienst van Dagblad Tubantia. Uiteindelijk werkte hij zich op tot directeur van Tubantia en de Oostelijke Weekbladpers, allebei onderdelen van Wegener. Munsterman maakte van Tubantia een ochtendkrant en reorganiseerde het bedrijf. In 2001 werd hij directeur van de huis-aan-huisbladendivisie van Wegener. Toen de Britse investeringsmaatschappij Mecom, eigenaar van Wegener, Munsterman in 2008 tot ceo en voorzitter van de raad van bestuur benoemde, leidde dit tot het opstappen van commissarissen Han Noten en Jaap Vink, die Munsterman niet in staat achten om bij een aangekondigde reorganisatie mensen te binden. In oktober 2010 vertrok Munsterman bij Wegener als ceo. Sinds 2004 is Munsterman voorzitter van voetbalclub FC Twente. ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 81 Pagina 80

Pagina 82

Scoor meer met een webwinkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication