TEKST: RODERICK MIRANDE FOTOGRAFIE: CYPRIAN KOSCIELNIAK Italiaans doen In deel 2 van Zakelijk Eten gaan we aan tafel met wereldverbeteraar Michiel de Gooijer. Over dots en ‘Smartphones Anonymus’. MARKETING Michiel de Gooijer (42) is niet het type restaurantbezoeker dat geld over heeft voor duurdoenerij. ‘Je kan mij alles voorzetten’, zegt hij. Maar op de Caesar salad die hij in restaurant Enoteca krijgt voorgezet, heeft hij toch het een en ander aan te merken. Misschien is De Gooijer – die in oktober van 2010 van Talpa naar Lost Boys ging – toch kritischer dan hij zich in eerste instantie voordoet? Lunchtijd. Restaurant Enoteca is vrijwel leeg. Het restaurant dat hoort bij het Manor Hotel, op een steenworp afstand van het Oosterpark in Amsterdam, zegt op de eigen website ‘een stukje Italië in AmsterdamOost’ te willen zijn. Opmerkelijk dus dat een – overigens hele lieve – Surinaamse dame aan tafel verschijnt. Ze bezit een tropische laid-backness waar de haastige Amsterdammer jaloers op mag zijn, maar van de Italiaanse keuken blijkt ze geen formaggio te hebben gegeten. Hoe moet dat verder? CONNECTED De Gooijer studeerde in ’95 af met een scriptie over teleshopping. Recent was hij onder andere verantwoordelijk voor de Heartbeat-applicatie voor X-Factor. Veel treffender is de snelheid waarin de marketingwereld zich ontwikkelt niet concreet te maken. De Gooijer voelt zich als een vis in het water in de driehoek van digitale media, BERT HABETS TIPT MICHIEL DE GOOIJER In de rubriek Zakelijk Eten vraagt Adformatie aan een topper van nu om een topper van de toekomst aan te wijzen. Bert Habets, ceo van RTL Nederland (start in media en entertainment: 1995), wijst Michiel de Gooijer, (start: 1997) aan. Habets: ‘Hij is samen met het RTL-team instrumenteel geweest bij het succes van TVOH 1 in het digitale landschap. Michiel zoekt continu naar vernieuwing zonder de bestaande business uit het oog te verliezen en vervult een voortrekkersrol op het mobiele terrein.’ De Gooijer over Habets: ‘Het eerste wat in mij opkomt is: zo’n jonge vent, op zo’n positie, met zulke resultaten. Wow!’ 82 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 content en merken. ‘Connecting the dots’, zegt hij. Maar de weg naar het ‘dotconnectorschap’ was niet vooraf uitgestippeld. Zijn eerste professionele jaren zette De Gooijer bij onze oosterburen. Een harde tijd waarin hij moest overleven. Hij leerde om alles aan te pakken. Het licht zag hij bij Vodafone, waar hij met mobile video aan de slag mocht. Later kreeg hij de kans om de mo biele content markt internationaal – bij Endemol – uit te rollen. KAUWKRAMP De lunchkaart biedt een reeks broodjes, één salade, zuppa del giorno, één pasta en één taart. Lekker semplice dus. Maar dan moet het ook wel ‘gewoon goed’ zijn. En dat is de Caesar salad (hoezo Italiaans?) die De Gooijer bestelt eigenlijk niet. Een rare uitvoering met te veel ijsbergsla en… hûh? Chorizo? Ook de pasta vongole aan de andere kant mist het Italiaanse gevoel. Iets te veel ‘al dente’ is ‘al kake’ en dat betekent kauwkramp. Voor de rest zoekt Enoteca het vooral in de hoeveelheid en dat is weer heel Duits. Voor een mobielgek als De Gooijer is het iPhone-jaar 2007 het jaar dat de wereld in één klap veranderde. ‘Mobiel was zo lang “the next big” en toen was het er ineens.’ Dat betekent niet dat De Gooijer alleen maar de mooie kanten van de vooruitgang ziet. Dat je altijd connected kan zijn, brengt ook het gevaar van verslaving met zich mee. Een prettige verslaving in veel gevallen, maar dat kan ook uit de bocht vliegen. “Smartphones Anonymus”, dat komt eraan.’ En De Gooijer voelt zich ook niet volledig zorgeloos als hij denkt aan de Bric-landen, wiens inwoners straks ook allemaal een smartphone willen hebben. De consumptierace die daar gaat ontstaan heeft een groot effect op ons ecosysteem. Daar klinkt al een beetje de De Gooijer die ook wel iets zou willen betekenen voor de wereld. Zonder minnetjes te willen doen over entertainment – ‘ook betekenisvol’. Maar de droom die hij uitspreekt, is met gelijkgestemden een bedrijf te leiden dat echt iets bijdraagt. ‘Denk aan een bedrijf als Betterplace, dat een infrastructuur aanlegt voor elektrische auto’s.’ Dat ‘iets willen toevoegen’ is een richting die bij Lost Boys ook steeds vaker gekozen wordt. De Gooijer vertelt dat hij bezig is met een applicatie – in opdracht van een verzekeraar – waarmee je het maximale uit een ziekenhuisbezoek haalt. De app helpt je bijvoorbeeld de juiste vragen stellen in specifieke situaties, of historie van je klachten in bij te houden. ‘Daar zit ook maatschappelijke relevantie in.’ KORTETERMIJNDENKEN Wanneer De Gooijer gevraagd wordt iets visionairs te zeggen, stelt hij zich in eerste instantie bescheiden op. ‘Er is al zoveel gezegd, ik vind het moeilijk om daar iets aan te voegen.’ Maar later komt hij er toch nog op terug: ‘Ik erger me kapot aan kortetermijndenken. Het is nog te veel reclame. Je moet niet meer roepen dat je de laagste premie hebt. Het is veel mooier als je kan helpen om mensen snel beter te laten worden. Als je geen echte waarde toevoegt, heb je niets te zoeken in het leven van mensen.’ Enoteca’s poging om Italiaans te zijn, loopt uit op ‘Italiaans doen’. Het springt er niet uit, doet niet denken aan dat restaurantje in Rome, de inhoud klopt niet en de bediening klopt niet. In een minder kritische bui zou je schouderophalend kunnen zeggen: ‘Prima.’ De Gooijer spreidt zijn armen ten hemel: ‘Het goede Italiaanse leven. Where is it?’ ‘JE MOET echte WAARDE TOEVOEGEN AAN HET LEVEN VAN MENSEN’ Pagina 81

Pagina 83

Heeft u een magazine, paperator of online uitgaven? Gebruik Online Touch: catalogus digitaliseren.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication