Robert van Meer en Tim Meuleman wonnen de Pim Marketing Literatuurprijs 2011 voor hun boek ‘De C2B revolutie; 7 stappen & 19 praktijkvoorbeelden van crowdsourcing’. Dertien vragen aan de auteurs. Crowdsourcing Tekst: Jaap Bartelds ‘Het is vooral veel sturen’ 1. Wat doet het winnen van zo’n prijs met jullie? Tim Meuleman (TM): ‘Het was voor ons een aangename verrassing. We zijn blij dat het onderwerp crowdsourcing nu door heel marketing-Nederland op de agenda staat en wordt erkend.’ Robert van Meer (RvM): ‘Bedrijven zijn vaak superenthousiast over crowdsourcing, maar terughoudend als het om concrete plannen gaat. Deze prijs kan ze net dat extra zetje geven om de klant centraal te stellen.’ 2. Wat is jullie achtergrond? RvM: ‘Ik heb een korte carrière achter de rug in de communicatie. Bij een tweetal reclamebureaus, waarbij ik bij de laatste projectmanager was bij de totstandkoming van een crowdsourcing-platform. Dat is Edge Amsterdam, een initiatief dat reclameopdrachten aan creatieven koppelt. Hierna ging ik naar de VU. Tijdens de studie Marketing heb ik Tim ontmoet.’ TM: ‘Ik ben begonnen aan de Hogere Hotelschool. Daarna deed ik een koppel- en masterjaar Marketing. Toen ik Robert ontmoette, kwam ik op het idee voor het boek en moest Robert nog even overgehaald worden. De helft van de dag waren we druk met tentamens, de andere helft waren we druk aan het schrijven.’ 3. Welke ervaring hebben jullie zelf met crowdsourcing? RvM: ‘Met ons bedrijf C2B helpen we bedrijven op dit vlak. Een voorbeeld: we zijn bezig met een crowdfunding- en pr-campagne voor een Zuid-Afrikaanse documentairemaakster. Ze heeft geleerd dat productiemaatschappijen boefjes zijn die in haar werk snijden en de rechten afpakken. De kroon op haar werk is een film over een nieuwe kijk op duurzaamheid.’ TM: ‘De cover van ons eigen boek is tot stand gekomen via crowdsourcing. Er kwamen 178 inzendingen binnen. De winnaar heeft de cover echter niet gehaald. Het ging om een Japans kunstwerk met veel handjes die een tsunami voorstelden. Toen volgde in Japan een echte tsunami en vonden we het niet tactvol deze cover te gebruiken. De ontwerpster heeft toen een van haar andere inzendingen aangepast. Leuk detail is dat ze destijds postbode was. Door het boek kreeg ze verschillende opdrachten. Ze heeft als amateur gewonnen en is ontdekt.’ 4. Waar kwam het idee voor dit boek vandaan? RvM: ‘Dat was een heel concreet moment. We gaven een presentatie over crowdsourcing aan een marketingmanager van Heineken. Ze waren zoekende, maar een optimale invulling konden ze niet vinden. Er was geen handboek dat beknopt beschrijft hoe je crowdsourcing in gang zet.’ TM: ‘Dat boek moest er dus komen. Een boek bovendien dat door het vakgebied is vormgegeven. Over crowdsourcing is niet veel bekend. In de VS waren er toentertijd misschien een of twee titels verschenen. We hadden niet verwacht dat het daarnaast euro’s zou opleveren, het was meer een gat in marketingSPECIAL ADFORMATIE: BLIK OP 2012 11 Pagina 10
Pagina 12Heeft u een relatiemagazine, zmags of digi sportbladen? Gebruik Online Touch: drukwerk bladerbaar maken.
Adformatie Nr. 51/52 Lees publicatie 101Home