JAARGANG 2011 – NUMMER 3 verblindde, werd het de bemanning van de Ronzebons pas duidelijk dat een reddingsboot van de KNRM langszij lag. Nadat de duim omhoog werd gestoken, vertrokken de heren met de Uly direct richting ons. Even later, na overleg via de marifoon, lag de Uly van de KNRM uit Westkapelle langszij De Hein-eken in de golven te stuiteren. De communicatie via de marifoon verliep erg moeilijk door het kabaal van de motoren van de Uly en de harde wind die langs de handset gierde. De reddingsbrigade besloot om ons al zeilend te begeleiden naar Vlissingen. De golven waren namelijk op dat moment te hoog om ons naar de Roompot te slepen. Tevens was daar nog steeds op de achtergrond die tweede reddingsboot. Dit bleek achteraf een particuliere reddingsmaatschappij te zijn die ons ook graag had willen helpen. Maar omdat de Uly eerder aanwezig was, was deze redding/berging voor de KNRM. Uiteindelijk draaide de tweede reddingsboot om en vertrok weer in de nacht. Via de marifoon was intussen besproken dat de KNRM bij ons aan boord een pilot, Wilbert Dingemanse genaamd, zou zetten en dat de Uly ons tussen de banken door naar Vlissingen zou begeleiden. Nu moest eerst Wilbert nog bij ons boord zien te komen om ons vervolgens verder te kunnen helpen. Aangezien de golven hoog waren, was dit geen eenvoudige opgave. De Uly probeerde naast ons te blijven liggen, maar het lukte Wilbert niet over te stappen. Daarom draaide de Uly via stuurboord weg om vervolgens via de achterzijde vlak langs ons te scheren. Op dat moment stond Wilbert op de rand van de SAR en sprong over de zeereling aan boord. Dit was best spectaculair in het pikkedonker! Met hulp van Wilbert en ondersteuning door de Uly zijn we zeilend tussen de banken door geloodst naar Vlissingen. De Uly voer regelmatig vlak voor ons uit, om uiteindelijk in de geul vlak onder Walcheren uit te komen. In de haven van Vlissingen heeft de Uly ons langszij genomen en afgemeerd aan het remmingswerk bij de Pilot-boten. De bemanning van de Sifra (van Gerben Welling) had uiteindelijk besloten de haven van Breskens aan te varen en had daar de nacht doorgebracht. Nadat zij het bericht van onze “thuiskomst” te horen hadden gekregen, zijn zij naar Vlissingen gevaren en hebben ons door de sluis en naar de jachthaven de V.V. Schelde gesleept. Nogmaals onze hartelijke dank hiervoor. Ongeveer drie maanden later was De Hein-eken gerepareerd en hebben we toch nog een beetje van het zeilseizoen kunnen genieten. Graag wil het Hein-eken-team van deze mogelijkheid gebruik maken om de KNRM Westkapelle te bedanken voor de spectaculaire redding en Gerben Welling voor het slepen van onze boot naar de jachthaven. Deze overtocht was een ervaring om nooit meer te vergeten. Op naar de volgende, maar dan hOpelijk zonder motorpech! Was getekend, Het Hein-eken-team 17 Pagina 20

Pagina 22

Heeft u een catalogus, onlinemag of edrukwerk? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing digitaal bladerbaar publiceren.

Clubkrant W.S.V. Sint-Annaland Lees publicatie 102Home


You need flash player to view this online publication