JAARGANG 2011 – NUMMER 3 de beste strategie te hebben gekozen. De starters bij de Zandkreeksluis hadden de meeste tegenslag. Zij werden gevangen door de stroming en dat zorgde ervoor dat een aantal boten daar pas anderhalf uur na de start over de startlijn heen dreven. De finish om 18.00 uur in de Krabbenkreek was een drukke bedoening, want tussen 17.30 en 18.30 finishte 90% van de gehele vloot. Het enthousiaste publiek op de dijk was getuige van een aantal spectaculaire inhaalacties op de finishlijn. Het inleveren van de wedstrijdformulieren was bij Busmariteam, waar later ook het feest zou plaatsvinden. De orONZE ANDERHALF UUR VAN DE OOSTERSCHELDE… Zaterdag 3 september 2011. De acht uur van de Oosterschelde. We zijn geen wedstrijdzeilers, maar hebben besloten een keertje mee te doen. Gehoor gevend aan de herhaalde oproepen van de organiserende clubleden. Prachtig mooi weer en weinig wind. Veel deelnemers aan deze acht uur durende zeilwedstrijd. Wij slagen erin van onze eerste acht uurs een anderhalf uurs te maken. Net na de start al op een boei We kunnen pas op het laatste nippertje aan boord, dus starten in Sint-Annaland. Geen wind. Dat scheelt een hoop zenuwen, want vooral de start van het wedstrijd zeilen is voor mij een neurotische aangelegenheid. We drijven met zijn allen de startlijn bij Sint-Annaland over op de stroom. Dat is toch ook weer lastig. Iedereen vlak bij elkaar. Ik sta aan het roer en heb het zo druk met opletten of ik niet tegen de buurboten aandrijf, dat ik het groene tonnetje over het hoofd zie. Het is goed dat die van plastic zijn tegenwoordig, want ik neem hem mooi mee. Roept er natuurlijk gelijk een lolbroek: “je hoeft niet alle tonnen te ráken, hoor”, gevolgd door homerisch gelach. Alsof ik het zonder dat soort geestigheid niet al ellendig genoeg vind. Bijna de strekdam op We dobberen verder en slagen er wonderwel in tussen de sportvissersboten door te stromen. Af en toe is er een klein zuchtje en dan komen we zelfs een beetje sneller dan de stroom vooruit. Het water zakt en de stroom neemt af. Bij de KT17 gaat het fout. Die moeten we aan stuurboord houden, maar we drijven er te ver vandaan. Het kleine beetje wind is weer helemaal op. We proberen overstag te gaan. Dat lukt de eerste keer nog wel, maar een tweede keer niet meer. De latten van het grootzeil willen zelfs de andere kant niet op. De achter de KT17 opdoemende strekdam komt steeds dichterbij. Even hopen we nog dat de stroom ons er omheen zal leiden. Die hoop vervliegt al snel. Als er nog 40 cm water onder de kiel staat, de stenen angstig dichtbij komen en ik de kinderen die op het dammetje staan bijna een hand kan geven, starten we de motor. We varen terug naar de jachthaven. Einde wedstrijd. Einde van onze acht uur van de Oosterschelde, die wij in anderhalf uur deden. Marja van der Kraan (Marien, B6) Oud-Vossemeer, november 2011 25 Pagina 28

Pagina 30

Heeft u een publicatie, novia facts of digitale uitgaves? Gebruik Online Touch: lesmateriaal bladerbaar maken.

Clubkrant W.S.V. Sint-Annaland Lees publicatie 102Home


You need flash player to view this online publication