JAARGANG 2011 – NUMMER 3 voorstellen en we pikken hem op aan de steiger bij de botenlift. We zijn met zes, helemaal compleet dus. 12h00 Wedstrijd. De startprocedure voor ORC3-4-5 wordt op gang geschoten vanop het startschip. De klok loopt en het voorzeil gaat omhoog. Intussen kijken we rond waar de tegenstanders zich bevinden, kwestie van vrije wind te hebben als de toeter gaat. Start over stuurboord, noodgedwongen even nog onder de Nixie dippen die over BB aankwam. Bij het startschot gaan we hoog ADW richting Keeten. De Zeilmakerij.com is als eerste weg, wij volgen kort daarna, een drietal bootlengtes hoger gepositioneerd. Onze grootzeilman is nieuw aan boord en dus was het in het eerste rak nog wat zoeken en sleutelen vooraleer de juiste timing van vieren en aanhalen was gevonden. De Zeilmakerij ging er als een speer van door. Oeps, wij hebben toch wat extra bootsnelheid nodig... We maken 2x een hoogteslag om de rood-witte Keeten B te ronden, afvallen en hop de spi erop voor 0.4 NM. Door deze actie konden we weer wat lengtes goedmaken op de Finally (HR43) die ons langzaam had ingehaald. Bij de benedenwindse boei kwamen we binnendoor, spinnaker ging perfect omlaag en zodoende opnieuw in tweede positie. Na de daaropvolgende rode ton oploeven voor een mooi kruisrak via het Engels Vaarwater tot voor Kats. De zeilmakerij. com blijft in het vizier, weliswaar op een respectabele afstand. Het was een mooi kruisrak waarbij we duelleerden met de Finally en Nixie (X332). Ditmaal wel het tikkeltje extra bootsnelheid gevonden en we haalden ook een prima hoogte zodanig dat geen van de achtervolgers er overheen kon komen. Intussen knabbelden we zachtjes aan de voorsprong van de koploper. Er was wat twijfel of er op het halve windse rak ten Noorden van Kats kon worden gespinnakerd. Geen nood, alle tijd dus om het gekleurde doek en dito accessoires goed voor te bereiden. Boei ronding, gijp en set. Vlotjes staat er 8 en 9 kts op de teller, opnieuw richting Engels Vaarwater. Ietsje opsturen en dan slaat de turbo echt aan. De wind trekt nog wat aan en de boot begint lekker te glijden, double digit speed, het kielzog geluid verstomt... Woow, dit is echt fun! Voor ons komen we almaar dichter op Zeilmakerij en zien hun de spi strijken vooraleer ze gijpen en verder ruime wind op genua naar de boei gaan. Hier ligt onze kans! We gijpen boven de 10 kts, en sjeezen volle gas verder. Dan is er weer een stukje halve wind op genua 3 en bij Stavenisse kan de spi weer omhoog. Stiekem al ietsje hoger gestuurd zodat de spi ruim voor de boei omhoog kan. Ook hier doen we goeie zaken op onze voorligger. Bij ingang van de Krabbenkreek signaleert onze GZ trimmer dat we Wetenswaardigheden. Boot: FF915, Jac De Ridder ontwerp, 9.15 x 3.30 x 1.90m, 3350 kg Team: Koen (helm) – Jean-Paul (Main) – Pieter en Pieter (Ge-Spi) – Geert (Mast) – Bart (Voordek) Weer: Zuid 5BF kans op een bui, opklaringen Gezeilde afstand: +/- 25 NM Mooiste zeilmoment: gijpen op spi > 10 kts en planeren Dieptepunt: broer Bart, 1.98m onder water, kielbulb aan het poetsen 39 Pagina 44

Pagina 46

Scoor meer met een webwinkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden drukwerk online.

Clubkrant W.S.V. Sint-Annaland Lees publicatie 102Home


You need flash player to view this online publication