den, het is een kick om daarna zelfstandig met de grote maaier te mogen werken.” Tim: “Ik heb voordat ik hier kwam werken bij een tuincentrum stage gelopen. Ik merkte dat daar te weinig begeleiding voor me was, ik stond onder grote druk en mijn taken moesten op tijd af. Nu werk ik hier op maandag, dinsdag en woensdag van 9 tot 15 uur en dat gaat goed. De begeleiders zijn heel duidelijk en ik weet wat van me wordt verwacht.” Ruud: “Onze hoofdtaak is om de jongens te begeleiden. Natuurlijk kijken we ook naar wat er gedaan moet worden die dag, maar de mogelijkheden van de jongens zijn bepalend. Als mensen aangeven dat ze interesse hebben om bij ons te komen werken, plannen we een proefperiode. We gaan dan kijken of ze bijvoorbeeld zelfstandig kunnen werken. Daarnaast bekijken we of de jongens de mogelijkheid hebben om een aantal modules met succes af te ronden. Werken in het groen is fysiek best pittig. We kunnen maar beter bij de start eerlijk tegen elkaar zijn, anders komt de teleurstelling later.” Bij Tim en Aldin geen teleurstellende geluiden. Tim: “Ik heb hier ontdekt wat ik wel kan. Dat was goed, want ik was hiervoor mijn zelfvertrouwen wat kwijt.” De trilmachine om de grond mee aan te trillen is bijvoorbeeld iets waar Tim heel goed in blijkt te zijn en wat hij ook nog eens heel leuk vindt. Ook Aldin vertelt enthousiast over de certificaten ‘Loopmaaier’, ‘(grote) Zitmaaier’ en ‘Strimmen’ die hij al heeft gehaald! Binnen Klimop Groenonderhoud leren cliëntmedewerkers het vak in de praktijk. In deze sociale onderneming is meer tijd om de medewerker te begeleiden dan in een regulier bedrijf. Naast vakkrachten werken er bij 46 Klimop Groenonderhoud werkcoaches die ondersteunen bij het leerproces. Klimop Groenonderhoud werkt samen met erkende groenopleidingen als het Groenhorst College en het Helicon in Velp. Zie www.klimopgroenonderhoud.nl Ik leer Pagina 45

Pagina 47

Scoor meer met een web winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden PDF's online.

Jaarverslag 2012 'Siza in beeld' Lees publicatie 106Home


You need flash player to view this online publication