JAARGANG 2012 – NUMMER 3 Naast de uitrusting is nachtzeilen wel een vereiste. Een uitdaging voor velen, maar absoluut niet moeilijk of onmogelijk. Het oversteken van de traffic lane wordt met daglicht gedaan en er is een vast protocol. De organisatie is zeer strikt in het naleven hiervan. Onderweg zijn weinig hindernissen zoals booreilanden of vissertuig; deze liggen niet op het traject. Ook het getij is niet echt van invloed, hoewel voor tactische redenen zijn er natuurlijk wel uitdagingen. De heersende wind is zuid tot west. Alle vier de jaren hebben we ruime winden gehad, waardoor deze tocht voor velen heel goed te doen is. Het is een mooi evenement, zeker als aanbreng voor de zomervakantie: je bent in betrekkelijke korte tijd in Noorwegen, waar de zon ook schijnt! De ZaZoe heeft 4x meegedaan aan deze race en elke keer een verbetering (ook dankzij het weer): In 2006 vaartijd 68.48 uur In 2008 vaartijd 52.21 uur In 2010 vaartijd 47.49 uur In 2012 vaartijd 47.31 uur (en een 2e plaats in de ORC-1) Waarom zou je mee doen aan een zeilrace naar het noorden, zeker als er zoveel speciale veiligheidseisen gesteld worden? Het antwoord is vrij simpel: velen van ons gaan zuid, maar overweeg ook eens om noord te varen! Dan is het meedoen met de Cam-race een hele mooie aanbreng om aansluitend een vakantie in het noorden door te brengen. In de afgelopen jaren is de ZaZoe al diverse richtingen opgevaren, er zijn vele mogelijkheden. Het is elke keer wel een planning, maar inmiddels hebben we een vast patroon ontwikkeld. De ZaZoe vaart de wedstrijd met (gezellige en Bourgondische) “wedstrijd”-bemanning. Na de aankomst in Larvik en na de afsluitende 17 Pagina 20
Pagina 22Heeft u een catalogus, onlinekat of e-onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief online bladerbaar op uw website plaatsen.
W.S.V. Sint-Annaland, Nieuws uit de Krabbenkreek Lees publicatie 113Home