JAARGANG 2012 – NUMMER 3 25 dopen we de staande mast route om tot staande kiel route. Bruggen en brugwachters De service bij de bruggen in Groningen en Friesland is perfect. Uitgezonderd de spoorbruggen, springen de lichten al op groen/rood voor we ergens hebben aangelegd. Dat komt goed uit, want ook de wachtplekken zijn voor ons qua diepte meestal niet bruikbaar. Soms fietst de brugwachter met je mee naar de volgende brug. Het marifoonverkeer is ronduit amusant. Als ik een brug in het Groningse provinciale deel oproep en vraag: “mogen we er doorheen?” volgt het antwoord: “ik zal hem eerst even open maken en als u dan op de lichtjes let…”. In Friesland roept iemand anders een brugwachter op en meldt: “Ik ga er met twee boten doorheen en naar….”, waarop de reactie is: “hoezo, heb je aan één boot niet genoeg?” Overnachten in hartje Leeuwarden in de Noorder stadsgracht, onder een boom van de Prinsentuin is een aparte belevenis. Daar is het wel diep genoeg, zijn er prettig stevige ringen om aan te leggen en staan er zelfs elektrazuilen op de kant. En erg rustig liggen daar, terwijl er ‘buiten’ een storm woedt. Omdat we op een zondag zijn gestart en door het jaargetijde (mindere respectievelijk kortere bediening) doen we er drie dagen over om in Lemmer te komen. Naar IJmuiden Na al die bruggen zijn we blij met maar één naviduct op het IJsselmeer. We moeten kruisen tegen zuidelijke wind 5 in, halen de Oranjesluizen niet voor donker en leggen de boot op een beetje hobbelig Markermeer net onder Uitdam voor anker. De volgende dag doen we het Noordzeekanaal en arriveren we tussen de middag en Pagina 28
Pagina 30Voor verenigingsbladen, online cursussen en whitepapers zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw brochures.
W.S.V. Sint-Annaland, Nieuws uit de Krabbenkreek Lees publicatie 113Home