bijvoorbeeld de keuken, schoonmaak, technische dienst, etc. worden ingevuld. Dat is handig omdat de groep medewerkers met niet-cliëntgebonden functies vaak een bonte verzameling is. Het heeft dan niet zoveel zin om de Rug- of RisicoRadars door alle medewerkers te laten invullen en ze vervolgens op één hoop te gooien. Je zult dan zien dat zitten door vrijwel niemand als probleem wordt ervaren. Wanneer je echter de receptiemedewerkers uit deze groep haalt, zie je dat het vele onafgebroken zitten, daar wel als knelpunt wordt ervaren. Er zijn speciale ‘Radarkaarten’ waarop de resultaten per individu of per groep grafisch inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Die Radarkaarten zijn ook digitaal beschikbaar. Dit is een eenvoudig ‘Word’ bestand met een radargafiek erin. Als je daarop dubbelklikt, zijn de gegevens in te voeren en krijg je vervolgens een mooie grafiek. De rode blokjes geven weer op welke punten deze medewerkers ‘rood’ en ‘oranje’ scoren op de Praktijkrichtlijnen. Ook iemand die niet zo goed met cijfers is, ziet direct wat er aan de hand is. Essentieel is natuurlijk om deze informatie terug te koppelen naar de medewerkers en ze te laten nadenken over de vraag hoe deze rode en oranje scores kunnen verdwijnen. Dat kan bijvoorbeeld via de Voilà! Methode, hierover meer 85 Pagina 84
Pagina 86Heeft u een studiegids, uniflip of ebrochures? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief online uitgeven.
Ergocoach Lees publicatie 114Home