Voor het slachtoffer van een agressie-incident is de eerste behoefte vaak op adem komen en herstellen. Als er ruimte voor is, helpt het aan die behoefte toe te geven. Praat vervolgens van je af, al naar behoefte. Denk daarna aan de volgende stappen: 1. Stel getuigen van het incident en/of medecliënten gerust en help hen de draad weer op te pakken. Vraag iemand anders dit te doen als je er zelf onvoldoende toe in staat bent. 2. Informeer je collega’s en leidinggevende. 3. rapporteer in het rapportagesysteem en zorg voor een incidentmelding. 4. Licht familie gedetailleerd op neutrale toon in. Praat niet geëmotioneerd van je af, laat ook dit over aan een collega als je hier nog niet toe in staat bent. Informeer hen over wat verder wordt gedaan om negatieve effecten te verminderen. Voorkom de indruk dat je de cliënt of verwante de escalatie kwalijk neemt (ga niet klagen). Geef aan wie wanneer te bereiken is voor verdere vragen. 5. Na een ernstig incident kun je als slachtoffer vaak beter niet meteen naar huis gaan. Kijk en overleg eerst of medische hulp nodig is. Check of er iemand thuis is en vraag je af of je de tocht naar huis veilig kunt maken. 110 4.5 actieS NA EEN INCIDENT Pagina 111
Pagina 113Scoor meer met een online shop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden kranten online.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home