Stel je ziet je collega iets tegen de afspraken in doen. Wat is dan verstandig? Direct luid aanspreken heeft zijn bijwerkingen, wellicht schiet zij dan in de stress en meteen in de verdediging. Het is ook beter om niet al te nadrukkelijk met een ‘waaromvraag’ te komen (‘Wáárom doe je dit zo?’). Dat komt al snel over als direct verwijt. Het werkt beter om in plaats van zaken op te leggen, de ander met goede vragen uit de tent te lokken. ‘Hé, ik zie dat je dit zó aanpakt, dat is anders dan we hebben afgesproken. Vertel eens: wat zijn de voordelen ervan om dit zo aan te pakken?’ Via overleg probeer je het de ander te laten ontdekken, inzien, je helpt je collega in het zoekproces. ’Ik begrijp dat je dit doet omdat ... Dat is duidelijk. Zijn er ook nadelen? Welke dan?’ Je wilt dat je collega’s betrokken raken bij wat je van hen wilt. Je praat met elkaar over wat van belang is, vraagt en luistert naar wat zij ook zelf aangeven. Een reden om vragenderwijs te werk te gaan, is dat hoe meer de ander gezegd krijgt wat te doen, des te minder trots ze kan zijn op het bereikte, zij minder uit zichzelf nadenkt over dit punt, en het zich minder ‘eigen’ maakt. In plaats van een vraag meteen te beantwoorden, kun je de ander stimuleren tot 120 5.3 BEGIN MET VRAGEN, NIET MET OPDRAGEN Pagina 121

Pagina 123

Voor artikelen, online tijdschriften en folders zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw PDF-en.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication