Het is van belang om geregeld in het werkoverleg te bespreken hoe iedereen kan handelen bij calamiteiten. Is er een noodknop en waar bevindt die zich? Mag je de brandmelder inslaan als je door dreigende agressie geen andere uitweg ziet om collega’s te alarmeren? Welke andere maatregelen zijn er om hulp in te roepen bij nood? Wie kun en wie dien je na een incident te bellen, wie kan je bijstaan? Informatie hierover kan op een brief bij de telefoon worden gehangen, compleet met namen en telefoonnummers. Denk bijvoorbeeld aan de buurafdeling, avond- en weekendhoofden, receptie, calamiteitendienst, brandweer, ambulance, politie. Je vindt in deze brief verder kort aanwijzingen welke formulieren ingevuld dienen te worden, wie verder in te lichten en bij wie je terecht kunt als slachtoffer van agressie. Incidenten zijn nooit helemaal te voorzien of te voorkomen, maar zorg er samen voor dat veel duidelijk is voor het geval dat. Ernstige incidenten, zoals die welke op de persoon gericht waren en/of fysiek van aard, dienen altijd in teamverband doorgenomen te worden. Wat er precies gebeurt in het contact tussen cliënt en verwante of medewerker en daarin agressie oproept, is voor de betrokkenen niet altijd helder. Wat we zelf oproepen bij de ander, en belangrijke 158 6.7 WERKOVERLEG & VIDEO INTERactie BEGELEIDING Pagina 159

Pagina 161

Heeft u een verenigingsblad, digitaal bladeren of internet edities? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief bladerbaar maken.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication