Als sprake is van agressief gedrag bij je cliënt, is het nodig ook de achtergronden ervan uit te zoeken. Om recht te doen aan het slachtoffer en om herhaling te voorkomen, bij het slachtoffer en andere zorgverleners. Je wilt meer weten over het gedrag en de oorzaken ervan omwille van je cliënt. Agressief gedrag wijst er vaak op dat met de persoon iets loos is. Zo kunnen onbegrepen pijnklachten spelen, of angst door onbegrip bij bepaalde handelingen. In hoofdstuk 7.1 in deze mini-pocket vind je uiteenlopende vragen die helpen om een goed beeld te krijgen van het gedrag en mogelijke invloeden die je als hulpverlener hierop kunt hebben. Wat speelde zich af in welke omstandigheden, wat zijn mogelijke ontlokkers en gevolgen van het gedrag? Hoe ziet de cliënt zelf wat zich heeft voorgedaan? Welke lichamelijke factoren zijn vooral van belang om na te lopen? En daarmee hebben we nog maar een selectie van te stellen vragen. Bij vaker voorkomende agressie-incidenten kan het van belang zijn om een scherp beeld te krijgen van de frequentie waarin het zich voordoet en de ernst ervan. Ook om effecten van ingrepen goed te kunnen evalueren, bijvoorbeeld in de wijze van benadering of de hoogte van de dosering van medicijnen. Als voldoende informatie is verzameld, kunnen deze opgedane 46 2.4 ASSESSMENT: AGRESSIEF GEDRAG ONDER DE LOEP Pagina 47
Pagina 49Heeft u een relatiemagazine, uniflip of digi edities? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus naar een online publicatie converteren.
Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home