zelf kunnen regelen. En ervoor te zorgen dat er ook mogelijkheden zijn om zich terug te trekken. Is er overlast door gedrag van anderen? Zorg met je collega’s ervoor dat er dan zo nu en dan ‘lucht’ komt in de groep. Dat er ook cliënten even de afdeling verlaten voor een wandeling, activiteit, middagdut of wat dan ook. Maak nieuwe cliënten vertrouwd met en bekend in de omgeving, breng hen in contact met de andere cliënten. Ga er niet van uit dat de nieuwe cliënt het best past op de vrijgekomen zitplaats. Zijn er betere mogelijkheden voor deze persoon? WEES NOU EENS STIL! Geluidsoverlast geeft uiteenlopende gevolgen in stemming en gedrag. Denk aan prikkelbaarheid, vermoeidheid, ontremd reageren, onrustig en agressief gedrag. Een gedeelte van het ongewenste geluid kan worden voorkómen met technische oplossingen zoals stillere stofzuigers, stiller witgoed en het aanbrengen van geluiddempend materiaal. Ook kunnen werkzaamheden die qua drukte en geluidproductie op elkaar lijken, met elkaar worden gecombineerd in een deel van de afdeling. Laat drukke 78 Pagina 79

Pagina 81

Interactieve digi brochure, deze krant of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van digitale vakbladen.

Veiligheidscoach Lees publicatie 115Home


You need flash player to view this online publication