14 RABOBANKOMNICHANNEL RETAILING Werkaandewinkel! Onlineshopredtretailer Online shoppen groeit sterk en winkelstraten lijken soms leger te raken. Internet beïnvloedt het koopgedrag en vormt een grote uitdaging voor detaillisten. Met de ‘eVisie Werk aan de winkel!’ reikt de Rabobank de winkelier de helpende hand. I In zijn boek ‘Het einde van winkels? De strijd om de klant’ analyseert hoogleraar e-marketing Cor Molenaar het veranderende (koop)gedrag van de consument. Klanten kopen meer online (webwinkelen neemt jaarlijks met 20 procent toe), parkeertarieven stijgen en stadscentra worden onbereikbaar met de auto. De winkelstraten raken leger. Om de klanten te behouden en leegstand in de winkelstraten tegen te gaan, moeten winkeliers op deze veranderende omstandigheden inspelen. Cor Molenaar baant zich in zijn boek met verschillende modellen en strategieën een pad van theorie naar de praktijk. Zoals met multichannel retailing, een strategie waarmee de detaillist zich op meerdere kanalen (winkel, internet, mobiel, folder) tegelijkertijd richt en die naadloos op elkaar laat aansluiten. OMNICHANNEL RETAILING In de publicatie ‘eVisie Werk aan de winkel!’ gaat de Rabobank een stapje verder: van multichannel naar omnichannel retailing. Volgens Edwin de Ron, product sales specialist e-commerce bij Rabobank Nederland, denkt de consument namelijk helemaal niet in termen van gescheiden verkoopkanalen. ‘De consument gaat voor de totaalervaring en haakt af bij te veel drempels, zoals prijsverschil, beperkte voorraden of een ongunstig retourbeleid. Omnichannel retailing is een allesomvattende, drempelloze benadering van de consument, waarin elkaar versterkende kanalen worden gecombineerd tot een eenduidige beleving van merk, prijs en assortiment. Wil je als detaillist inspelen op het veranderende koopgedrag van de consument dan heeft dat consequenties voor de hele bedrijfsvoering, van voorraadbeheer, logistiek, betalingsverkeer tot de marketing. De Rabobank wil ondernemers graag helpen een strategie te ontwikkelen om grip te krijgen op een markt in beweging. Dat doen we door een toegankelijke visie neer te zetten waarmee ondernemers snel aan de slag kunnen.’ EVISIE OP ONLINEVERKOOP In de ‘eVisie Werk aan de winkel!’ is die visie verwoord in vijf prikkelende hypotheses en een zevenstappenplan. Die zeven stappen leiden van de formulering van een heldere en haalbare strategie naar het realiseren van een website, vindbaarheid en logistiek naar service, betaling en databeheer en -analyse. Daarnaast lanceerde de bank in januari exclusief voor winkeliers die klant zijn bij de Rabobank de Rabo OmniKassa. De Rabo OmniKassa bundelt en stroomlijnt het betalingsverkeer van een winkelier in één loket. De Rabo OmniKassa begint als internetkassa en zal zich de komende jaren doorontwikkelen tot een afrekenplatform voor meerdere verkoopkanalen. 4545 Pagina 13
Pagina 15Heeft u een flyer, bladerbrochure of edrukwerk? Gebruik Online Touch: folder naar een online publicatie converteren.
Rabobank Lees publicatie 117Home