18 RABOBANK HERMANWIJFFELS INNOVATIEPRIJS ‘OBJECTIEVEMENSENZIENHET ZITTENMETJEPRODUCT’ beeld MS-patiënten, mensen met één been en kinderen die motorisch slecht zijn. De doelgroep is dus veel groter dan gedacht.’ Het winnen van de aanmoedigingsprijs noemt Berkelmans een stevige duw in de rug. ‘Objectieve en deskundige mensen zien ’t zitten met jou en je product. Dat geeft veel vertrouwen.’ Bovendien, zo zeggen Berkelmans en Schilder, is de lokale Rabobank een prima partner die je goed kan begeleiden met het succesvol maken van je innovatie. Reijer Lehmann, in 2008 winnaar van de derde prijs met de NETHE, een innovatieve geothermische warmtewisselaar, onderstreept dat. Ook hij zegt dat de Herman Wijffels Innovatieprijs een geweldige aanjager voor zijn vinding is geweest. De NETHE, die inmiddels is omgedoopt tot Geothex, heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere warmtewisselaars: hij hoeft minder diep de grond in, er is geen giftig antivries nodig en het rendement ligt 25 tot 40 procent hoger. Daardoor is de installatie sneller rendabel. Lehmann: ‘Na het winnen van de prijs heeft Natuurmonumenten het systeem geadopteerd. We hebben ’t inmiddels ook geïnstalleerd in diverse kantoren, bedrijfshallen. Zelfs in een zorgboerderij. Opvallend is dat het meestal in grote gebouwen is. De woningbouw, waarvoor wij het bedoeld hadden, blijft achter. Waarschijnlijk door de malaise in de bouw.’ HOLLANDSE BOEREN De winst van de Herman Wijffels Innovatieprijs heeft Lehmann ook diverse contacten in het buitenland opgeleverd. ‘We zijn in Amerika aan het testen. En het mooiste: dé goeroe op het gebied van geothermie, die verbonden is aan de universiteit van Oklahoma, zei dat hij het ongelofelijk vindt dat zij moeten leren van een stelletje Hollandse boeren op klompen. Een geweldig compliment.’ Desondanks moet de grote doorbraak nog komen. Maar waarschijnlijk is die in de maak. ‘Zeer vooraanstaande wetenschappers hebben een publicatie geschreven waarin ze ons systeem als beste in de markt betitelen’, zegt Lehmann. ‘Dat kan de verkoop een enorme impuls geven.’ www.rabobank.nl/innovatieprijs 4545 Pagina 17

Pagina 19

Heeft u een onderzoeksrapport, onlinekat of digi studiegidsen? Gebruik Online Touch: krant naar een digitale publicatie converteren.

Rabobank Lees publicatie 117Home


You need flash player to view this online publication