32 RABOBANK ECONOMIE INDEWIJK ‘Wijkeconomieversterken’ Kijkvooralnaarde kansrijkeondernemers Een winkelstraat is essentieel voor de kwaliteit van leven in een wijk. Hoe kan je die wijk versterken? Met deze vraag als uitgangspunt liet Rabobank Rotterdam in 2011 samen met drie andere partijen onderzoek doen in de Rotterdamse wijk het Oude Noorden. N CONCLUSIES Traditioneel is economisch beleid op een gebied als geheel gericht, maar, zegt Van Klink, ‘dit onderzoek heeft aangetoond dat je vooral naar de ondernemers zelf moet kijken. Het is niet handig om subsidies en beleidsaandacht te geven als je ziet aankomen dat ondernemingen niet zullen overleven. De overheid kan hierin selectiever zijn en instrumenten gerichter Naast de Rabobank namen ook de deelgemeente Noord en de woningbouwcorporaties Havensteder en Woonstad Rotterdam deel aan het project. De deelgemeente als politiek verantwoordelijke voor het economisch wijkbeleid, de corporaties vanwege hun belang in wijkontwikkeling en vastgoed en de Rabobank vanwege haar kennis van de lokale economie en de manier waarop ondernemingen functioneren. Het onderzoek voltrok zich in de vorm van 115 interviews met lokale ondernemers, met name detaillisten en horecaexploitanten, gevestigd aan de Noordmolenstraat, Zwart Janstraat, Noordplein en Zwaanshals. Zo ontstond, heel concreet en op microniveau, een beeld van het functioneren van een groep kleine bedrijven die in elkaars omgeving zijn gevestigd. ‘Het doel is om aan de hand van de uitkomsten effectiever beleid te ontwikkelen om de wijkeconomie te versterken’, zegt Arjen van Klink, betrokkene namens Rabobank Rotterdam. inzetten ten bate van kansrijke ondernemers. Dat is een belangrijke conclusie van dit onderzoek.’ Een andere belangrijke conclusie geldt niet alleen voor het Oude Noorden maar voor misschien wel alle Nederlandse stadswijken. Het gedrag van de consument verandert, onder meer onder invloed van onlineshopping. Maar te veel winkeliers ondernemen zonder gerichte toekomstplannen. Op internet en webwinkelen hebben ze onvoldoende antwoord. ‘Veel ondernemers zullen zich op hun toekomst moeten bezinnen. In een winkelstraat als de Noorderboulevard zul je winkelpanden moeten gaan herbestemmen. Op een totaal van 350 winkels is voor enkele tientallen geen toekomst. Een deel staat al leeg en een flink aantal ondernemers zal de komende jaren stoppen zonder dat er nieuwe ondernemers klaarstaan. Het moeten er dus minder worden, geconcentreerd op een kleiner deel van het winkelgebied. Dat is pijnlijk.’ Wel positief daarbij is dat door concentratie de bedrijven met toekomstkansen en vernieuwend ondernemerschap meer gelegenheid krijgen om die kansen ook werkelijk te benutten. Voor het publiek zal het winkelgebied een hogere waarde en een grotere aantrekkingskracht krijgen. Bij de Rabobank en partners hopen ze dat het rapport de discussie over een dergelijke strategie op gang zal brengen. Rabobank Rotterdam krijgt dankzij het onderzoek een 4545 Pagina 31

Pagina 33

Heeft u een vakblad, noviafacts of internet onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: catalogus digitaal bladerbaar maken.

Rabobank Lees publicatie 117Home


You need flash player to view this online publication