lijk is kleine stipjes op het scherm aan te tikken. ‘Maar ja, dat heeft tijd nodig’, zegt hij begrijpend. Als we een half uurtje later opnieuw proberen de servicedesk te bellen, neemt er iemand op en verschijnt er een meisje in beeld. Joop wordt helemaal enthousiast, net als het meisje van de helpdesk. Joop zegt iets over de te kleine lettertjes en ze spreken af dat ze een week later opnieuw met elkaar zullen bellen en dan al zijn opmerkingen zullen bespreken. ‘Ik hou van dingen leren’, zegt Joop, ‘leren wat je ermee kunt doen.’ Siza Contact Siza Contact is ontwikkeld op verzoek van cliënten die via de computer met elkaar wilden communiceren, maar wel in een afgeschermde omgeving. Het systeem is ontwikkeld door Siza in samenwerking met Focus Cura en NTR, de publieke omroep. De NTR biedt toegang tot een groeiend archief met filmpjes van bijvoorbeeld ‘Knoop in je zakdoek’ en ‘Schooltv’. De Servicedesk wordt bemenst door Joop Gietelink: ‘Ik hou van dingen leren’ cliënten zelf, met ondersteuning van de begeleiders van De Wambeek, waar zij is gevestigd. Cliënten beheren het systeem in samenwerking met een redactrice van de NTR. De eerste evaluaties zijn binnen. Eén van de aanpassingen is dat er voiceovers komen, zodat je de tekst ook kunt beluisteren in plaats van lezen. u Zie filmpje over Siza Contact 51 De begeleider Harrie Beekman: ‘Onze taak is samen met Joop uit te zoeken wat Siza Contact te bieden heeft en waar hij tegenaan loopt in het gebruik. Het valt op dat hij er handiger in wordt, dus met de nodige aanpassingen is Joop waarschijnlijk in staat zelf te kunnen werken met de computer zonder veel hulp van begeleiding.’ Pagina 50
Pagina 52Heeft u een mailing, issue of web whitepapers? Gebruik Online Touch: boek digitaal op uw website plaatsen.
Siza - Siza in beeld Lees publicatie 118Home