9 volgens je collega’s instrueren in het gebruik van die lift. Hoe analyseer je de cliëntsituatie, zodat je zorgt dat de cliënt het juiste hulpmiddel krijgt? Wat zijn de geheimen van iedere lift? En hoe draag je die vervolgens over op je collega’s, zodat zij de cliënt met plezier, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen? In deze workshop leer je de basiskenmerken van de verschillende tilliften en leer je dat over te dragen aan je collega’s. 40. Hoe kies ik de juiste tilband? Ergocoaches willen en kunnen heel veel zelf oppakken. Om de juiste keuze te maken voor het aanmeten van een tilband heb je niet altijd meer de kennis van een leverancier nodig. Tijdens deze praktische workshop leer je de basisvaardigheden aan om de goede afwegingen te maken om de juiste tilband aan te meten. Er wordt aandacht besteed aan alle maten; van kindermaten XS tot aan obesitas XXL. 41. Linkerbeen voor of toch het rechterbeen? aaa aaaa 45. Toetsen of scholen aaa Als instelling wil je dat je medewerkers voldoende deskundig zijn om een kwalitatief goede zorg te kunnen verlenen. Vanuit de overheid worden daar ook eisen aan gesteld. Zo eist de Inspectie voor de Gezondheidszorg dat alle medewerkers die met tilliften werken hierin regelmatig geschoold worden. De Inspectie SZW oftewel de Arbeidsinspectie ziet graag dat medewerkers agressietrainingen krijgen. Is het echter nodig om deze scholingen regelmatig te geven of zijn er ook andere manieren om aan te tonen dat je medewerkers voldoende deskundig zijn? Toetsen of scholen is zo’n manier: je checkt of je medewerker voldoende deskundig is en schoolt alleen wanneer blijkt dat ze dat niet zijn. 46. Verplaatsingsprotocollen á la carte In deze workshop gaan we in op het hoe en waarom van verplaatsingsprotocollen: Kiezen én Delen. Aan de hand van een casus m.b.v. een softwareprogramma gaan we een verplaatsingsprotocol van een cliënt invullen. Een programma waarmee op eenvoudige wijze voor een cliënt een protocol gemaakt kan worden. Dit wordt dan opgeslagen in een database en kan worden uitgeprint. Maak kennis met het digitale transferprotocol en leer hoe je simpel, maar doeltreffend met die protocollen kunt werken. aaa 47. Stel ik mijn preventiebeleid fysieke belasting veilig bij druk op budgetten? In deze workshop staat het inbedden van fysieke belasting binnen instellingsbeleid en overheidsbeleid centraal. Aan de hand van het begrip ‘Zorgketen’ wordt inzichtelijk gemaakt hoe een adequaat aaa Jouw houding tijdens zorghandelingen is bepalend voor het resultaat. Weet jij of jouw manier van werken wel een handige manier is? Wellicht verspil je kostbare energie en maakt dat je ‘s avonds onnodig moe bent. Aan de hand van verschillende handelingen rondom het bed, zoals duwen, trekken en tillen ga je zelf ervaren welke houding en techniek het meest handig zijn voor jou en waarmee je gezond kan blijven werken. 42. Analyseren kan je leren In analyseren kun je leren, krijg je inzicht in de complexiteit van de werkelijkheid, waarbij leren signaleren de eerste competentie is. In deze workshop wordt gewerkt met de reconstructiemethode waarbij je een casus met behulp van foto’s behandelt om tot een gedegen analyse te komen. Deze methode doet een beroep op eigen kennis en op het vermogen om logisch te redeneren, waardoor de kennis van het analysemodel beter wordt verankerd. Door het creëren van het analysemodel word je ook direct bewust gemaakt op welke zaken het signaleren van toepassing is, wat je direct in de praktijk kunt gaan toepassen. aaaaa WORKSHOPOVERZICHT 43. Hoeveel ruimte geef je? Als zorgverleners vallen we nogal eens in de valkuil om voor de cliënt te denken. Wij bepalen dan wat goed voor hem is. Dit kan van heel concreet zijn (hoe staat iemand op?), maar ook wat abstracter (hoe gaat hij om met eenzaamheid). De cliënt anno 2012 wil veel liever zelf bepalen wat er gebeurt of wat hij nodig heeft. In deze workshop leer je om met behulp van haptonomisch contact de cliënt die ruimte te geven en zo je zorgverlening te verbeteren en beter af te stemmen op de wensen en behoeften van de cliënt. 44. De gevallen cliënt Tijdens een valincident ontstaan vaak grote gevoelens en stress en paniek, bij zowel de cliënt als de werknemer(s). In deze workshop leer je om letterlijk en figuurlijk een stap terug te doen. Even terug naar jezelf om zo rust en ruimte te kunnen scheppen voor een zo effectief en efficiënt mogelijke oplossing te realiseren. Daarnaast leer je meer over preventie en jouw rol als ergocoach bij valincidenten (preventie). ARBOCOÖRDINATOREN Extra workshops voor ervaren coaches, beleidsmedewerkers en arbocoördinatoren preventiebeleid fysieke belasting de organisatie kan helpen om doelstellingen (bijvoorbeeld prestatie indicatoren ziekenhuizen, kwaliteitseisen ouderenzorg en het eigen instellingsbeleid) te halen. 48. Amplitie is onze ambitie Deze workshop gaat over het versterken van vitaliteit, gezondheid en employability. De interactieve workshop heeft het ‘huis van Werkvermogen’ van Juhani Ill Marinen als uitgangspunt. De vier ‘verdiepingen’ vertegenwoordigen verschillende dimensies van het individuele werkvermogen en staan in verhouding tot elkaar. Na opeenvolgende periodes van curatie (genezen) en preventie (voorkomen) wordt tegenwoordig steeds vaker de nadruk gelegd op het versterken (amplitie) van de algehele gezondheid en op het vergroten van de bevlogenheid en de inzetbaarheid van alle medewerkers. In deze workshop gaan we kijken hoe je dit in je eigen praktijk toe kunt passen. 49. Life without limits aaa 50. SAAI aaa Een vreemde titel wellicht voor een workshop waarvan wij van mening zijn dat iedereen deze moet volgen! Nederland heeft lange tijd een koploperspositie gehad als het gaat over preventie fysieke belasting, inzet van hulpmiddelen en de praktijkrichtlijnen. Hebben we die positie nog of moeten we nu naar het buitenland kijken om te weten wat de laatste inzichten zijn als het gaat over fysieke belasting? In deze workshop word je meegenomen langs de meest recente wetenschappelijke inzichten, zodat je weer helemaal up to dat bent. 51. Belang van zorgtechnologie en kleine hulpmiddelen aaa aaa Als we iemand tegenkomen die in een rolstoel zit of bij iemand geroepen wordt die zorg nodig heeft, denken we vaak meteen aan wat wij voor ze moeten doen. Welke zorg is nodig? En dat terwijl mensen zich meestal heel goed kunnen redden met of zonder hulpmiddelen en sterker nog: soms dingen doen die wij zelfs nog nooit gedaan hebben! Hoe kunnen we onze cliënten stimuleren om ondanks beperkingen toch uit het leven te halen wat erin zit? Hoe houden we ze zo zelfstandig mogelijk? Life without limits prikkelt ons om op een andere manier over cliënten te gaan denken en ze anders te benaderen: denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen! In de gezondheidszorg anno nu staat zelfredzaamheid en zelfregie van cliënten voorop. Een belangrijke taak van zorgverleners is om cliënten te ondersteunen zo zelfredzaam mogelijk te blijven. Belangrijk hierbij is dat zorgverleners op de hoogte zijn van wat er ‘te koop’ is als het gaat om hulpmiddelen en weten wat deze hulpmiddelen kunnen betekenen voor hun cliënt. We hebben het dan niet alleen over de ADL-hulpmiddelen, maar ook over technologie, zoals domotica en zorg op afstand. In deze workshop gaan we in op het belang van bewustzijn over wat al deze hulpmiddelen kunnen doen om onze cliënten zo zelfredzaam mogelijk te maken. Vervolgens kan op de informatiemarkt gekeken worden welke hulpmiddelen er allemaal zijn. aaaa aaaa Maak je keuze, onthoud het workshopnummer en schrijf je in op www.gezondenzeker.nl Pagina 8

Pagina 10

Heeft u een lesmateriaal, digi brochure of digi onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus digitaal bladerbaar uitgeven.

Gezond & Zeker nr. 2 Lees publicatie 125Home


You need flash player to view this online publication