De jachthaven Sint-Annaland, de jachthaven De haven van Sint-Annaland ligt aan de mooie Krabbenkreek met haar schone en glasheldere water. De getijdenbeweging overspoelt bij vloed de zilte schorren en slikken, waar lamsoor en zeekraal een natuurlijke voedingsbodem hebben. Bij eb vallen de slikken en zandplaten droog en zijn dan voedselbanken voor de vele vogels die komen foerageren. De Krabbenkreek maakt deel uit van het grootste nationaal park van Nederland: de Oosterschelde. Blik op de eeuwen terug. In 1476 wordt in Sint-Annaland aan het eind van een lange geul een haventje aangelegd. Vanuit die haven ontwikkelt zich een levendige handel met Holland, Vlaanderen en de rest van Zeeland. Met de bedijking van de Suzannapolder in 1670 ontstaat er een echte havenkom. Na de watersnoodramp van 1953 volgt ophoging van de dijk, demping van de oude haven (nu: Havenplein) en aanleg van een nieuwe buitendijkse handelshaven: de basis van de huidige jachthaven. Kijkje naar de laatste vijftig jaar. In 1963, het oprichtingsjaar van Watersportvereniging Sint-Annaland, krijgen de watersporters voor het eerst wat ruimte in de handelshaven en de aanleg van een jachthaventje is een feit. Als in 2003 de handelsfunctie van de haven geheel is verdwenen, heeft de vereniging al een paar uitbreidingen achter de rug. In 2004 is de jachthaven gegroeid naar zijn huidige omvang: 320 ligplaatsen en 200 meter passantensteiger en sinds 2005 is WSV Sint-Annaland eigenaar van de jachthaven. Rond de haven ontwikkelen zich commerciële watersport gerelateerde ondernemingen. Oog op vandaag en morgen. Stevige financiële investeringen in de jachthaven zijn sinds 2005 gedaan en iedere winter opnieuw zijn de mouwen flink opgestroopt. Er verrees een nieuw sanitair gebouw en fasegewijze zijn steigers gerenoveerd of vernieuwd. Vandaag de dag geniet de jeugd van een goede optuigsteiger, zijn er drie prachtige brede loopbruggen en liggen er nieuwe steigers van A tot en met F. Gerenoveerd en verplaatst is de I/J steiger en op G/H na zijn alle steigers in de haven voorzien van harbour-in zuilen voor water en elektra. Er ontstaat een moderne haven: geen achterpalen, van led verlichting voorziene steigers met lange vingerpieren en veel aansluitpunten voor water en elektra. Meer comfort voor leden en passanten. Blauwe Vlag. Sinds 2009 mogen we de Blauwe Vlag laten wapperen in onze jachthaven. Ons eerste lustrum dus als Blauwe Vlag haven. Daar zijn we blij mee en trots op. Toegankelijkheid. Bij de haveningang is de normale (beheers)diepte bij laag water (LAT): 2.70 meter, extreme waterstanden door op- en afwaaien uitgezonderd. 7 Pagina 8
Pagina 10Heeft u een brochure, nxtbook of digi-lesboeken? Gebruik Online Touch: catalogus online uitgeven.
WSV Sint-Annaland Havengids 2013 Lees publicatie 131Home