Platform Informele Zorg De Vrijwilligerscentrale heeft een breed netwerk in de Informele Zorg. Hierbinnen vindt veel vrijwillige inzet plaats, een groot deel van de vrijwilligersorganisaties is actief in zorg en welzijn en de branche staat in het middelpunt van ingrijpende veranderingen. De Vrijwilligerscentrale onderhoudt contacten, legt verbindingen en deelt kennis en ervaring op actuele vraagstukken. Naast het organiseren van de platforms Informele Zorg, Utrechts Maatjes Overleg en het regionale Zorgnetwerk, bemensen we ook de Infolijn Vrijwilligerszorg. Stuurgroep Platform Informele Zorg De stuurgroep van Platform Informele Zorg bestaat uit directievertegenwoordigers van Het Rode Kruis, Sensoor, Stichting thuis sterven en Hospice, Humanitas, De Zonnebloem, Handje Helpen, Present en Portes. Afhankelijk van de actualiteit onderneemt het stuurgroepoverleg acties* richting de gemeente Utrecht: lobbyen voor de positie van informele zorg en meedenken en adviseren over relevante actuele onderwerpen als: WMO, overheveling AWBZ-taken naar gemeente, wijkgericht werken, de positie van kwetsbaren in Utrecht en eenzaamheidsbestrijding. Met betrekking tot de uitvraag Informatievoorziening en Cliëntondersteuning (I&C) besloot het platform nauwkeurig het proces te volgen. Ook werd onderzocht hoe de samenwerking met de gemeente Utrecht en U Centraal (die de aanvraag I&C gegund heeft gekregen) het beste op gang gebracht kon worden. Naar aanleiding van een gesprek tussen gemeente en platformorganisaties is een lunch georganiseerd, waarbij de Buurtteams kennismaakten met informele zorgpartners en diverse andere partijen. De stuurgroep kwam in 2012 vier keer bijeen en sprak zich uit over het samengaan van het Platform Informele Zorg Utrecht en het Utrechts Maatjes Overleg: dit wordt sinds eind 2012 een periode uitgeprobeerd. Ook werd besloten de stuurgroep voorlopig niet uit te bereiden met vertegenwoordigers van UMO-organisaties. De eerste ervaringen met de Buurtteams werden gedeeld en er werd gesproken over mogelijkheden om de samenwerking nog gunstiger te maken. Vooral het delen van casuïstiek en hulpvragen infolijn en informele zorg is interessant. * acties als: bijeenkomst met ambtenaren en raadsleden, maken en aanbieden van uitgangspuntennotitie, inspreken tijdens Raadsinformatieavond, organiseren werkbezoek bij platformorganisatie, etc. 22 Ondersteuning: voor vrijwilligersorganisaties Pagina 21
Pagina 23Voor vakbladen, online spaarprogramma en reclamefolders zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw tijdschriften.
Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home