Hoofdstuk 6 Duurzame leefomgeving Dakpannen van huizen onder de directe aanvliegroute van de Aalsmeerbaan worden vastgezet. Nieuw geluidsstelsel Schiphol levert Aalsmeer weinig op “Het wordt hier bepaald niet stiller” Op 1 november 2010 ging een tweejarig experiment van start om de geluidshinder rond Schiphol zoveel mogelijk te beperken, het Nieuwe Normenen Handhavingsstelsel (NNHS). Dit stelsel gaat uit van het zogeheten ‘geluidspreferentieel ‘ baangebruik, waarbij de minst overlastgevende banen (Polderbaan en Kaagbaan) het meest worden ingezet. De gemeente Aalsmeer was een jaar na de start nog niet overtuigd dat het stelsel haar inwoners dezelfde bescherming bood tegen geluidshinder als voorheen. Om die reden werd in april 2012 Hans Alders, voorzitter van de Alderstafel, door de gemeente uitgenodigd om uit te leggen wat het nieuwe stelsel betekent voor Aalsmeer en omstreken. Alders gaf aan dat het aantal vliegtuigbewegingen de aankomende periode toeneemt en dat er meer geluidsoverlast komt in Aalsmeer. “Dat is geen mooie boodschap. Maar de landelijke politiek 28 heeft besloten dat Schiphol tot 2020 flink mag groeien tot 510.000 vluchten per jaar.” De avond leverde de Aalsmeerders wel twee andere toezeggingen op: De eerste betrof een toezegging van de Luchtverkeersleiding dat de dakpannen van huizen onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan worden vastgezet. Verder zegde Alders toe dat een aantal zwaargedupeerden die net buiten de Sloopzone wonen alsnog een beroep kunnen doen op de compensatieregeling. Compensatie van deze zogenaamde schrijnende gevallen is echter later afgewezen door de stichting Leefomgeving Schiphol. Voor Aalsmeer is dit onbegrijpelijk en aanleiding geweest om in alle gremia te pleiten om deze gevallen alsnog in behandeling te nemen. De eindevaluatie van het nieuwe geluidstelsel én van de Alderstafel zelf vindt plaats in 2013. C Schiphol Pagina 27

Pagina 29

Heeft u een lesmateriaal, publitas of estudiegidsen? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus digitaal zetten.

Gemeente Aalsmeer Burgerjaarverslag 2012 Lees publicatie 139Home


You need flash player to view this online publication