15 GEZOND & ZEKER KENNISDAGEN OVERTUIGEND AMBASSADEURSCHAP Voor je cliënt ben je de ‘rots in de branding’. Binnen de organisatie ben je als ergo- en veiligheidscoach tegelijkertijd ‘ambassadeur van gezond en zeker werken’. Tot slot ben je allemaal ‘merkambassadeur’ van je werkgever. Lees hoe je een nog betere ambassadeur wordt. Wie of wat vind jij nu zelf overtuigend in je werk? Of met andere woorden: wanneer heeft iemand of een organisatie voor jou een sterke uitstraling en geloofwaardigheid? Alle verpleeghuizen, ziekenhuizen, farmaceuten, verzekeraars en thuiszorgorganisaties hebben een herkenbare merknaam met logo en doen beloftes aan hun (potentiële) cliënten. Bijvoorbeeld waarom je juist bij hen cliënt moet worden. Of waarom jij als ergo- en veiligheidscoach hun zorgmaterialen zou moeten adviseren en gebruiken. Deze organisaties en hun merknamen zijn echter pas geloofwaardig – en wekken dus pas écht vertrouwen – als ze met zorgmedewerkers werken die deze beloftes waarmaken. Medewerkers die er dus zelf ook in geloven. Want medewerkers maken of breken een merk. Als ergo- en veiligheidscoach ben jij samen met je collega’s een belangrijke schakel in het waarmaken van jullie gezamenlijke belofte. Samen zorgen jullie voor een betrouwbaar zorgmerk. Jullie zijn allemaal ‘merkambassadeurs’ van je werkgever en moeten de beloftes in gedrag en communicatie uitstralen. In de zorg kan het positief ambassadeurschap voor de organisatie en gezond en zeker werken nog beter, zo is mijn ervaring. Samen ben je verantwoordelijk en één verkeerde inschatting heeft consequenties voor de bezetting en dus voor iedereen. Tijd om de positieve krachten te bundelen! In mijn vorige column vroeg ik je eens te onderzoeken wat jij als ergo- of veiligheidscoach te bieden hebt, als basis voor vertrouwen in je kunnen. Dit keer geef ik je zeven praktische tips voor geloofwaardige communicatie en vertrouwen. Om vanuit karakter, gedrag én resultaat je ambassadeurschap te versterken. 1. Voorbeeldgedrag: laat positieve resultaten van veilig werken zien en deel feitelijke informatie in plaats van illusies en halve waarheden. 2. Toon respect en interesse en luister oprecht (vermijd onverschilligheid!). 3. Draag vertrouwen uit naar je collega’s en geef verantwoordelijkheid in plaats van alles en iedereen te willen controleren. 4. Kom toezeggingen na en denk in oplossingen, niet in problemen. 5. Ben eerlijk en rechtdoorzee, deel vooraf je verwachtingen. 6. Durf fouten recht te zetten en zie de realiteit onder ogen, steek niet je kop in het zand. 7. Praat mét collega’s in plaats van óver ze te roddelen. Vergelijk jezelf eens met de ambassadeurs, vaak BN’ers, van goede doelen zoals Pink Ribbon of de Postcodeloterij. Hún inzet, voorbeeldgedrag en betrokkenheid bepalen de uiteindelijke giften en de goodwill waar de organisatie op mag rekenen. Graag zie ik jullie tijdens de Kennisdagen. Mocht je willen reageren, mail dan naar info@gezondenzeker.nl. t Jocelyn Rebbens Jocelyn Rebbens verzorgt de openingsworkshop tijdens de Gezond & Zeker Kennisdagen 2013. Ze zal alle deelnemers letterlijk een spiegel voorhouden en praten met ergocoaches en veiligheidscoaches over het verbeteren van hun effectiviteit op de werkvloer. Ook kun je je inschrijven voor haar vervolgworkshops. Pagina 14

Pagina 16

Voor artikelen, online archief en onderwijscatalogussen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw weekbladen.

Gezond & Zeker nr. 3 Lees publicatie 142Home


You need flash player to view this online publication