17 COACHING & COMMUNICATIE van de trein, maar uiteindelijk moet iedereen het nut inzien van ergonomisch werken. Een onderwerp als fysieke belasting mag nooit alleen ‘iets van de ergocoach’ zijn. In mijn verbeterplan heb ik vier doelen geformuleerd. Ten eerste dat alle teammedewerkers de tilprotocollen kennen en ermee werken. Daarnaast dat ze om kunnen gaan met hulpmiddelen, het nut inzien van een goede fysieke belasting en ten slotte het nut inzien van goed, schoon en veilig hulpmateriaal. In dat hele verhaal is voor mijzelf communicatie misschien wel het allerbelangrijkste. Door alleen al te luisteren, te herhalen wat de ander zegt, lopen de gesprekken beter. Ik kreeg door de opgedane kennis meer zelfvertrouwen. Ook het weten hoe je moet omgaan met weerstand – niet iedereen is blij als je gaat morrelen aan de manier van werken – heb ik goed kunnen gebruiken. Inventariseren Voor het uitvoeren van mijn plan ben ik eerst maar eens gaan inventariseren wat we aan hulpmiddelen in huis hadden. Het lag werkelijk overal: bovenop kasten, tussen het incomateriaal en onder het stof vond ik glijzeilen, nieuwe aantrekhandschoenen en de handleidingen van de tilliften. Al met al leek het me handiger om het materiaal in één ruimte te stallen. Op de tweede verdieping heb ik een rommelhok mogen ombouwen tot een prachtige ergokamer. Collega’s werden aangestoken door mijn enthousiasme en zeiden: ‘Als je hulp nodig hebt, zeg het.’ Nou, dat hebben ze geweten: op onze vrije dag hebben we kasten verhuisd, alle hulpmiddelen schoongemaakt en gelabeld, handleidingen en gebruiksaanwijzingen erbij gedaan… Intussen dacht ik na over hoe ik mezelf maar vooral ‘mijn missie’ zichtbaar kon maken. Onbekend maakt onbemind, nietwaar? En dat geldt ook voor glijlakens die tot dan toe in de kelder hadden gelegen. Daarom leek een feestelijke opening voor de nieuwe ruimte me een goed begin. Dat was in januari van dit jaar. Wat lekkers erbij voor de gasten, een lintje om door te knippen en een prijsvraag: wie verzint een nieuwe naam? In de wandelgangen noemde iedereen het namelijk ‘Thea’s hok’. Daar wilde ik vanaf, weer met het idee van, ergonomisch werken is niet iets van Thea maar iets van het team. In de prijsvraag had ik ook wat vragen over fysieke belasting gesteld en zo kwam ik snel te weten welke onderwerpen extra aandacht verdienden. De kamer is omgedoopt in ‘ErgoCare’. Aan het begin van de ochtenddienst bijvoorbeeld kijken we wie bij welke cliënten komt en welke hulpmiddelen we nodig hebben. Die halen we op in de ErgoCare en we spreken bijvoorbeeld af om op dit of dat tijdstip een tillift aan elkaar over te dragen. Verder schrijven we de hulpmiddelen die bij cliënten blijven in een schriftje: een simpel uitleensysteem, maar zo kunnen materialen niet meer zoekraken. Om de aandacht voor fysieke belasting vast te houden, bestel ik soms gratis hulpmiddelen om met elkaar uit te proberen en nodig ik vertegenwoordigers uit om een soort klinische lessen te geven. Dat systeem bevalt goed. Machinist Voor mij is gedurende dit traject een wereld opengegaan aan hulpmiddelen en tips en tricks, en dat gun ik iedereen. Als ik nu in het juryrapport van de Zorgaward lees ‘Thea zorgde voor eyeopeners met een unieke aanpak in haar project om fysieke belasting te voorkomen’, dan maakt me dat heel blij. Ik heb er veel tijd en energie in gestoken om het ergocoach-gebeuren en alles omtrent fysieke belasting op de rails te krijgen. Haha, eenmaal machinist van die trein was ik niet meer te stoppen. Maar ik weet nu ook: zo’n verbeterplan is nooit klaar!” Tot 30 september kun ook jij jouw stem uitbrengen via www.venvn.nl. De publieksstemmen bepalen samen met het oordeel van de vakjury wie er op 9 oktober uiteindelijk met de V&VN Zorgaward vandoor gaat. NB: je hoeft geen lid te zijn van de V&VN om te kunnen stemmen. t HET NUT VAN EEN ERGOCOACH Bij Thea zie je een combinatie van karakter en vaardigheden die ervoor zorgt dat ze voor collega’s en cliënten van onschatbare waarde is; iemand van wie je gewoonweg weet dat ze binnen het team ‘het verschil maakt’. Het resultaat dat ze in korte tijd heeft weten te behalen is fantastisch. Om haar met haar inspanningen en nominatie te feliciteren, hebben we haar als VIP uitgenodigd voor de Gezond & Zeker Kennisdagen. We hopen dat ze met haar verhaal veel collega-ergocoaches weet te inspireren. Pagina 16

Pagina 18

Scoor meer met een e-commerce shop in uw PDF's. Velen gingen u voor en publiceerden lesmateriaal online.

Gezond & Zeker 2014 nr. 3 Lees publicatie 161Home


You need flash player to view this online publication