23 (advertentie) COLUMN PROFESSOR EBBINK VOORKOM INFECTIES Met EasySlide disposable glijzeil/glijrol BOOSHEID BIJ ‘OER-NIET-OK GEVOEL’ Om boos of zelfs agressief gedrag van uw cliënten te begrijpen, is het belangrijk kennis te hebben van de ontwikkelingspsychologie. Daarom een kort college van uw professor uit Harderwijk. EasySlide disposable glijzeil/glijrol van SystemRomedic™ is een cliëntgebonden transferhulpmiddel voor zittende en liggende transfers. De geringe wrijving van de extra gladde binnenkant zorgt voor een comfortabele transfer voor de cliënt en een zo laag mogelijke belasting voor de zorgverlener. Ook verkrijgbaar in handige single packs, bijvoorbeeld voor in de thuiszorg. Het helpt infecties voorkomen en is gemakkelijk in het gebruik. Kijk voor meer informatie op www.easyslide.nl. Vraag nu een gratis EasySlide disposible singlepack aan! T 015 369 54 40 • E info.LS@handicare.com Uit onderzoek blijkt dat we in ons eerste levensjaar een basaal gevoel van ‘prettig’ en ‘onprettig’ ontwikkelen. Dat geldt ook voor cliënten met een sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau vergelijkbaar met dat van een eenjarig kind. Zij voelen intuïtief aan of iets prettig of onprettig is. En als het niet prettig voelt, kunnen ze reageren met boosheid, bijvoorbeeld tijdens het douchen. Vaak zien we bij deze doelgroep agressie in de vorm van slaan, duwen, schreeuwen of automutilatie. Het ligt dan voor de hand te denken dat de cliënt hiermee aangeeft niet gedoucht te willen worden. Dat hoeft echter helemaal niet. De cliënt reageert zo, gezien zijn ontwikkelingsniveau, omdat hij een ‘oer-niet-ok-gevoel’ krijgt. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat er een gehaaste sfeer is, het water niet lekker warm is of omdat hij voelt dat jij druk bent in je hoofd. Deze cliënten kunnen het ook niet in woorden aangeven; de communicatie gaat vooral nonverbaal. Heeft het dan wel zin om te praten tegen dit soort cliënten? Zeker wel, want hoewel ze de betekenis van jouw woorden vaak niet precies begrijpen, voelen ze vaak haarscherp aan wat je bedoelt. Het gaat dan meer om je intonatie (rustig, geruststellend, etc.) dan om de woorden. Professor Ebbink nieuw Pagina 22
Pagina 24Scoor meer met een webwinkel in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.
Gezond & Zeker 2015 nr. 2 Lees publicatie 164Home