3 KORT nIeUWs VeRnIeUWDe ARBOchecKs VVT Flexibeler, eenvoudiger, praktischer cOlUMn pROFessOR eBBInK snelleR leRen DOOR VARIëRen Bij het aanleren van vaardigheden, bijvoorbeeld de juiste manier om te tillen of het de-escaleren van agressie, hoor ik trainers vaak zeggen dat je veel moet oefenen om er écht handig in te worden. is dat zo? Kan het niet sneller? Mijn Amerikaanse collega’s van de Johns Hopkins University School of Medicine hebben hier interessant onderzoek naar gedaan. Daar komt uit dat leren door veel te oefenen op zich klopt, maar óók dat het sneller kan. Door kleine veranderingen in de leersituatie aan te brengen, hebben mensen nieuwe vaardigheden eerder onder de knie. De Arbochecks Verpleging en Verzorging, huishoudelijke zorg en Kraamzorg zijn vernieuwd. De checks 2.0 stimuleren jou je zelfoplossend vermogen te gebruiken bij problemen met veilig, gezond en hygiënisch werken. Een verschil met de oude Arbochecks is dat ze nu meer uitgaan van de deskundigheid en creativiteit van de zorgverleners. Deze Arbochecks 2.0 zijn daarom minder dichtgetimmerd met richtlijnen, stappenplannen, stroomschema’s en regels. Ze vormen, per mobiliteitsklasse slechts één A-4tje, een hulp bij het zelf nadenken over de gesignaleerde knelpunten. Het is dus ook de bedoeling dat de Arbochecks door medewerkers zelf worden ingevuld. Ergocoaches kunnen daarbij natuurlijk wel helpen en coachen. Op organisatieniveau kunnen arbodeskundigen de Arbochecks 2.0 flexibel(er) inzetten, eenvoudig(er) in Word op maat maken en makkelijk(er) inpassen in hun bestaande systemen. Nieuw is dat er nu naast ergonomie (fysieke belasting) ook aandacht is voor veiligheid en hygiëne. t De onderzoeker Pablo Celnik geeft het volgende voorbeeld: als je iemand snel en goed wilt leren tennissen moet je de spanning van het racket steeds wat variëren. Die variatie moet wel subtiel zijn. Zo heeft het bijvoorbeeld geen zin om de tennisbaan plotseling te verruilen voor een zandstrand. Die variatie is te groot. Wat leren we hiervan? Hoe kunnen wij deze kennis toepassen in de zorg? Als we leren werken met een glijzeil, zou het bijvoorbeeld goed zijn subtiel te variëren en te oefenen met zeilen die allemaal nét iets anders zijn? Of als je moet leren manoeuvreren, oefen dan met een bed, én een tillift én een etenskar? En bij het trainen van de-escalatievaardigheden zou je niet steeds moeten oefenen met dezelfde acteur, maar ook eens met iemand anders of met elkaar? Als we Pablo Celnik moeten geloven dus wel. Wees dus creatief, varieer en .... leer als een speer. t Heb jij andere voorbeelden? Of heb je ideeën over hoe je subtiel variatie kunt aanbrengen bij het leren van vaardigheden in jouw praktijk? Mail mij dan op info@gezondenzeker.nl met vermelding “post voor Professor Ebbink”. Vanuit Harderwijk een fijne zomer toegewenst! Illustratie Auke Herrema (met dank aan LOCOmotion) www.arbocatalogusvvt.nl voor alle info Kijk op Pagina 2
Pagina 4Scoor meer met een webwinkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden mailings online.
Gezond & Zeker 2016 nr. 2 Lees publicatie 168Home