Illustraties: Auke Herrema 5 KORT NIEUWS Werken volgens de Praktijkrichtlijnen FYSIEKE BELASTING ThuisZORG EEN PROBLEEM In de laatste twee magazines vroegen we jullie voorbeelden te sturen van problemen waar je tegenaan loopt bij de naleving van de Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting in de thuiszorg. Een korte opsomming. Tekst: Elly Waaijer, beleidsadviseur Gezond & Zeker De Arbocheck ontbreekt - onvolledige leveringsvoorwaarden Een terugkerend misverstand van zorgverleners is dat de Arbocheck verplicht is. Dat is niet zo en bovendien kan deze worden aangepast aan eigen doelstellingen. Natuurlijk is het wel belangrijk bij de intake, zorgstart en tussentijdse evaluaties steeds de Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting mee te nemen wanneer je het zorgplan formuleert. Deze gecombineerde aanpak is in de praktijk effectiever en voorkomt dat je later voor voldongen feiten komt te staan en veranderingen moet doorvoeren. In de leveringsvoorwaarden ontbreekt nogal eens de aandacht voor randvoorwaarden aan de werkomgeving en hulpmiddelen om gezond te kunnen werken. Voorbeelden van een goede formulering vind je in de Prego! Tips op de website van Gezond & Zeker. Hulpmiddelen Veel berichten ontvingen we over de hulpmiddelen geleverd vanuit de uitleen, Wmo en zorgverzekeraar. Er zijn diverse voorbeelden van situaties waarin de hulpmiddelen in de uitleenvoorraad niet meer voldoen. Geen keus in type tillift of geen hoog-laag douchestoel voor cliënten die zittend met hulp gedoucht worden. Soms is juist wel het goede hulpmiddel vanuit de uitleen aanwezig, maar komt na een half jaar de definitieve oplossing via de Wmo of zorgverzekeraar en wordt bijvoorbeeld een hoog-laag douchestoel ingeruild voor een vaste-hoogte douchestoel. Of weigert de cliënt het hulpmiddel vanwege een eigen bijdrage voor de cliënt. Stroomlijning ontbreekt regelmatig. Begin dus op tijd met het voorbereiden van de aanvraag voor langdurig gebruik. Glijzeilen en steunkousaantrekkers De twee meest genoemde struikelblokken? Eén: het niet verstrekt krijgen van een adequaat glijzeil; te smal, glijdt niet goed of wordt helemaal niet verstrekt. Twee: het aantrekhulpmiddel voor steunkousen moet vaak door de cliënt worden betaald. Goed indiceren en rapporteren naar huisarts, Wmo of zorgverzekeraar helpt. Kom je er niet uit? Je kunt je cliënt een eerstelijns ergotherapeutisch advies laten aanvragen ter ondersteuning van de aanvraag van het meest adequate hulpmiddel. De eerste tien uur vallen onder de basisverzekering. Je vindt een ergotherapeut in jouw omgeving via www.ergotherapie.nl. Kijk ook onder ‘PreGo! Tips’ op www.gezondenzeker.nl. Heb je nieuwe vragen? Of een goede tip voor je collega’s? We horen het graag via info@gezondenzeker.nl. Pagina 4
Pagina 6Scoor meer met een online winkel in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogussen online.
Gezond & Zeker 2017 nr. 1 Lees publicatie 171Home