KORT NIEUWS 4 Het dilemma In de zorg moeten we dagelijks keuzes maken. Soms leidt dat tot dilemma’s. In deze rubriek staat er telkens één centraal. ALTIJD ZELFREDZAAMHEID STIMULEREN? We kregen een e-mail van een lezer over hoe ver je moet gaan met het stimuleren van zelfredzaamheid. Ze vond de ZelfredzaamheidsRadar (www.zelfredzaamheidsradar.nl) een heel goed instrument om te kijken wat de cliënt nog kan, en hoe je zo iemand kunt ondersteunen in zijn zelfredzaamheid. Maar waar ligt de grens? Denk bijvoorbeeld aan een hoogbejaarde man die zeven jaar lijdt aan dementie. De vooruitzichten op herstel van functies zijn afwezig. Overvragen we dit soort cliënten dan niet met het stimuleren van zelfredzaamheid? Zouden we niet sneller moeten kiezen voor het bieden van comfort, rust en ondersteuning? Aan de andere kant weten we heel goed dat ‘rust roest’. Als we onze cliënten pamperen, komen ze versneld in een neerwaartse spiraal terecht en kunnen ze al snel niets meer. We hebben dus een dilemma. Is er een grens aan het activeren van onze cliënten? Wat vind jij? En zo ja, waar ligt die grens? Laat het ons weten via info@gezondenzeker.nl. Wie weet, vind je jouw mening terug in het volgende Gezond & Zeker-magazine. Komkommertijd DÉ KANS OM NIEUWE COLLEGA’S TE BINDEN De zomertijd brengt naast warmte, mooi weer en vakantie óók een mindere bezetting en meer invallers. Je moet het maar kunnen: in de drukte en onderbezetting bij jou komen werken! Invallers, poolers en nieuwe teamleden zetten zich meestal goed in, maar kunnen niet zoveel doen als jijzelf. Door goede begeleiding verbetert hun zorg en maken ze minder fouten. En wordt een invaller later misschien jouw goede vaste collega. Maak werk van haar inwerken, het loont! Gij zult de invaller / nieuwe collega zorgvuldig begeleiden De 8 geboden • Warme ontvangst: heet haar welkom, stel jezelf voor. • Vinger aan de pols: wat kan/wil ze doen? Kent zij dit werk, deze afdeling, deze doelgroep? • Leg zaken uit, voorkóm onnodig zoeken of misverstanden. • Help haar op weg: vriendelijk en op gelijkwaardige toon. • Zeg waar je bereikbaar bent voor vragen. Of werk samen op. Pols tussendoor of er vragen zijn. • Voorkom overvragen, geef bijvoorbeeld geen moeilijke taken of ‘lastige’ cliënten. • Blik samen op de werkdag terug. Invallers hebben vaak ervaring op allerlei afdelingen en in allerlei organisaties. Maak van de nood een deugd: misschien heeft de invaller ideeën en suggesties waarvan jij en je team kunnen profiteren, ofwel een miniintercollegiale toetsing. • Sluit positief af, bedank voor de samenwerking. Beeld: Magda Hermsen Pagina 3

Pagina 5

Scoor meer met een online shop in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden vaktijdschriften online.

Gezond & Zeker 2017 nr. 2 Lees publicatie 176Home


You need flash player to view this online publication