TEKST: HAN CEELEN FOTOGRAFIE: CHRIS VAN HOUTS Het rijke Gooische leven Begin volgend jaar komen Rob van Vuure en Peter Contant met een nieuwe glossy: ‘Gooisch… als LifeStyle’. MEDIA De telefoon van Peter Contant begon meteen te rinkelen toen dit blad vorige week op Twitter meldde dat hij en Rob van Vuure een nieuw blad gaan beginnen. Ook op het Mercurs tijdschriftengala, waar we het tweetal treffen, gaat het nieuws als een lopend vuurtje. ‘Iedereen wil meewerken’, zegt Contant. ‘Mensen vragen bij wijze van spreken of ze koffie voor ons mogen komen zetten.’ Het is natuurlijk ook niet niks als tijdschriftencoryfeeën als Contant (53) en Van Vuure (66) de handen ineenslaan. Van Vuure nam vorig jaar na veertig jaar afscheid van Sanoma (voorheen VNU), en was in die tijd onder meer hoofdredacteur van Libelle, Margriet, Viva, Playboy en Avenue. Contant was tot 2010 de baas van het grootste publiekstijdschrift van Nederland, Veronica magazine. Sindsdien is hij media-investeerder. Het oorspronkelijke idee voor het nieuwe tijdschrift kwam van Contant, vertelt deze: ‘Rob en ik kennen elkaar uit het veld. Een paar maanden terug heb ik hem mijn plan voorgelegd voor een glossy over de Gooise manier van leven. Toevallig bleek Rob zelf met plannen rond te lopen die daar goed bij aansloten. We hadden allebei onze handen vrij, dus we zijn meteen gaan brainstormen. Op basis van die gesprekken heb ik gezegd: hier durf ik mijn geld wel in te steken. Zeker toen Rob zich bereid verklaarde hoofdredacteur te worden. We weten intussen aardig wat we aan elkaar hebben. En we zijn allebei op een leeftijd dat we dingen niet meer uit de bocht laten vliegen.’ MENTALITEIT Het eerste nummer van Gooisch… als LifeStyle moet uiterlijk 1 mei 2012 in de winkels liggen. Het blad wordt precies wat de titel suggereert, want de makers treden sans gêne in de voetsporen van Gooische vrouwen, Linda en Jort Kelders ‘Hoe heurt het eigenlijk?’. Lees: veel verhalen en foto’s over mooie mensen, grote villa’s, dure auto’s en extravagante feestjes. ‘Het is gebleken dat grote groepen mannen en vrouwen zich graag laven aan de Gooische levensstijl’, verklaart Van Vuure. ‘Sommigen kijken een beetje tegen die wereld op. Anderen zijn juist blij dat ze zelf niet ieder jaar hun vriendin of keuken hoeven in te 28 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 Peter Contant en Rob van Vuure ruilen. Het gaat ons overigens niet om het Gooi an sich, maar om een bepaalde mentaliteit. Elke plaats in Nederland heeft zijn eigen Gooi. Je ziet het zelfs terug bij Nederlanders die in Frankrijk of Italië wonen.’ Wie over de rich and famous schrijft, moet dat wel op een intelligente manier doen, vindt Van Vuure. Daarom staat of valt alles volgens hem met de toon van het blad. ‘We gaan mensen niet afzeiken, of te kijk zetten zoals in Privé. Maar het moet ook niet al te serieus zijn, want dan wordt het doodsaai. Een beetje tongue in cheek, dat is het idee.’ Uiteraard zal er op de redactionele pagina’s volop ruimte zijn voor de slimme invalshoeken waarop Van Vuure als bladendokter het patent heeft. ‘Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenis van een Gooisch huis, waar zes generaties mensen hebben gewoond en dat nu te koop staat. Maar als je het me over twee weken nog eens vraagt, heb ik misschien alweer hele andere ideeën.’ AANRAKEN Ook wat beeld betreft gaan Van Vuure en Contant naar eigen zeggen voor kwaliteit. Het papier wordt dus dik en glanzend, de fotoreportages mooi verzorgd. ‘We zijn er allebei van overtuigd dat print een toegevoegde waarde heeft’, zegt Contant. ‘Zeker bij deze formule. Je moet die onderwerpen kunnen voelen, aanraken. De lezer moet met het blad ook kunnen etaleren wie hij is. Maar dan moet alles wel kloppen. Dus we gaan niet kijken op honderd euro bij een fotoshoot.’ Het moet wel gek lopen wil deze combinatie van vorm en inhoud ook niet bij adverteerders in de smaak vallen, denkt Contant: ‘We bieden een aantrekkelijk Umfeld en een kooplustig publiek. Mij lijkt dat een sterke combinatie.’ Over de groeipotentie van Gooisch… als LifeStyle willen de twee nog niet al te veel kwijt. Ze gaan bescheiden van start met een kleine club medewerkers en een eerste oplage van 50.000-70.000 exemplaren. Contant: ‘Maar we sluiten niet uit dat we daarna gaan groeien. Het liefst zouden we een maandblad worden, maar dat hangt ook van de ontvangst af.’ De komende maanden worden volgens Contant in elk geval ‘machtig spannend’. Van Vuure: ‘Ik blijf mijn leven lang bladenmaker, dus ik vlieg er weer vol overtuiging in.’ ‘ELKE PLAATS IN NEDERLAND HEEFT ZIJN EIGEN GOOI’ Pagina 27

Pagina 29

Heeft u een reisgids, onlinemag of internet publicaties? Gebruik Online Touch: magazine online bladerbaar op uw website plaatsen.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication