COMMENTAAR Inhoud 2012 Wat moet er beter in 2012? We moeten af van de gedachte dat we in het Avondland wegzakken. Er bestaan geen verzadigde markten, alleen verzadigde marketeers. Zei Tex Gunning van AkzoNobel ooit tegen me. Wat China! Wat financiële crisis! Doe in hemelsnaam wat! We zitten verlamd naar elkaar te kijken en hopen dat de storm overgaat. Consumenten eten nog steeds, rijden nog steeds auto’s en moeten nog altijd bankieren. Ondernemen is niet staren naar je concurrent en al helemaal niet naar je marketingbudget, dat je makkelijk kan halveren zodat de winst op peil blijft. Marketing zorgt ervoor dat consumenten keuzes kunnen maken. Dat er onderscheid is. Zodat consumenten begrijpen dat het ene merk bij hen past en het andere niet. We dringen niets op. We maken de wereld niet slechter, maar veelkleuriger. Diverser en rijker. Marketing zorgt ervoor dat er überhaupt nog iemand binnen een bedrijf naar de consument kijkt én luistert. We moeten af van de boekhouders in marketing en marketingcommunicatie. We moeten effectieve creativiteit op een sokkel hijsen. Moed en lef werken ook altijd beter dan angst en conservatisme. Ik wens u een succesvol jaar toe. En als dat niet zo is, ligt het aan uzelf. Punt. THEO VAN VUGT tvanvugt@kluwer.nl PS. In het nieuwe jaar verschijnen we weer op donderdag. Maar dat betekent ook dat we op maandagmiddag sluiten. (Hetgeen een revolutie mag heten.) 28 66 16 DECEMBER 2011 / JAARGANG 39 / NUMMER 50 LICHTPUNTJES Zes vakgenoten over 2011 en 2012. 18, 26, 57, 70, 78, 85 BESTE SIKKO, VAN SIKKO Sikko Gerkema (2011) schrijft aan zijn jongere ik (1995). 20 OPTIMISTEN Herberth Samsom, Sicco Beerda en Mark Aink filosoferen over de crisis ‘and after’. 22 GOOISCH LEVEN Peter Contant en Rob van Vuure beginnen een nieuw blad. 28 KERSTrapport 2011 G+J Uitgevers aan kop. 31 SAMEN STERK Foam en Vandenjong doen steeds meer samen. 59 ZOEK HET GOEDE Tom Kniesmeijer en Kees Klomp over Boeddha en zingeving. 60 78 2 X POSTPRODUCTIE The Ambassadors werkt samen met the Whitehouse. 66 VINCENT MENTZEL ‘Ik overhoor mensen met mijn camera.’ 72 LICHTEND VOORBEELD Marketeer Roy Jacobs geeft schwung aan Philips Lighting. 76 COVERFOTO PANL-fotograaf Marco Hillen (52) studeerde in 1992 af aan de Rietveld Academie en werkt sindsdien onder meer voor Elsevier. REGIOMERK TWENTE Hoe het merk FC Twente de regio verenigt. 80 EN VERDER / RUBRIEKEN Buitenland Rondvraag Column Ruud de Langen Column Scato van Opstall Zakelijk eten: Michiel de Gooijer 12 14 Acht vragen: Michel van Honk 15 Tamtam 16 30 56 82 Forum/Inbox Agenda Charts / Colofon Podium Werkverkeer: Marika Zijp Carrière 87 89 90 91 93 95 Pagina 4

Pagina 6

Heeft u een club blad, zmags of digi-clubmagazines? Gebruik Online Touch: clubblad digitaal publiceren.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication