NET PROMOTER SCORE In het Kerstrapport 2011 is voor exploitanten ook de Net Promoter Score (NPS) gevraagd. De scores voor de verschillende exploitanten zijn vervolgens geaggregeerd naar mediumtypen. Net Promoter Scores zijn laag, variërend van -57 voor vakbladen tot -41 voor dagbladen en buitenreclame. Nu zijn negatieve NPS-scores eerder regel dan uitzondering, maar bij dit onderzoek valt het grote aandeel minnen op. Dat geldt voor de hele branche. De motivaties om de media-exploitant aan te bevelen verschilt per mediumtype: - promotors van online-exploitanten geven vaak functionele redenen aan zoals prijs/kwaliteit, bereik en effectiviteit - promotors Audiovisuele media: naast een groot bereik ook meer emotionele redenen zoals het meedenken, creatieve mogelijkheden en professionaliteit - dagbladen en h-a-h bladen: bereiksmogelijkheden van de doelgroep - vakbladen en publiekstijdschriften: deskundigheid - buitenreclame: creativiteit, bereik en service Top-5 NPS scores 1 Google 2 Eisma Media Groep -15 -17 3 RTL Nederland voor televisie -18 4 Interbest snelwegreclame 5 FD Mediagroep -19 -20 VERANTWOORDING ONDERZOEK Het Kerstrapport is een project van Adformatie en Synovate. Voor de 26e keer hebben adverteerders en mediaplanners hun oordeel gegeven over de wijze waarop mediaexploitanten zich in de markt manifesteren. De doelstelling van het onderzoek ‘Kerstrapport’ kan als volgt worden geformuleerd: ‘Het meten van de bekendheid (= zakelijk contact), waardering en het imago van de verschillende exploitanten in de mediaindustrie onder beslissers over advertentiebudgetten bij adverteerders en mediaplanners.’ Het veldwerk voor het Kerstrapport is onder adverteerders via internet uitgevoerd (CAWI: Computer Assisted Web Interviewing). De respondenten zijn via een i-mail (invitation mail) uitgenodigd om aan het onderzoek deel te nemen. De vertegenwoordigers van de reclameen mediabureaus zijn telefonisch (CATI: Computer Assisted Telephonic Interviewing) benaderd. Het veldwerk voor het ‘Kerstrapport’ is uitgevoerd in de periode van 8 tot en met 16 november 2010. In totaal hebben 275 functionarissen, 150 adverteerders en 125 mediaplanners, aan het onderzoek meegewerkt. Om de beide beroepsgroepen in gelijke mate bij ‘alle respondenten’ te laten doorklinken, is de steekproef alleen ten behoeve van die uitkomsten naar de verhouding 50% adverteerders - 50% mediaplanners gewogen. rapportcijfers zijn telkens gebaseerd op die respondenten, die in het afgelopen jaar zakelijk contact hebben gehad met de betreffende media-exploitant. Indien de steekproef kleiner is dan n=10 personen of in een van de subgroepen kleiner is dan n=5 personen zijn de rapportcijfers in het overalloverzicht niet vermeld. Voor vermeldingen in de sub groepen adverteerders en mediaplanners geldt een ondergrens van n=5 personen per groep.             54 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 e power r a d i o s a l e s www.e pow er sales .nl Pagina 53

Pagina 55

Voor publicaties, online edities en verenigingsbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw gidsen.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication