TEKST: ANNEMIEK VAN GRONDEL FOTOGRAFIE: MERLIJN DOOMERNIK Postmeesters The Ambassadors en het Brits-Amerikaanse Whitehouse gaan samenwerken. Voornaamste doel: meer inter nationale opdrachten in postproductie. CREATIE Breekt Amsterdam dan nu eindelijk door op gebied van postproductie, luidde de vraag zo’n vier jaar geleden in dit blad. Immers, zes hoogvliegers van diverse postproductiebedrijven richtten toen The Ambassadors op, met specialismen in drie divisies: visual effects, editing en Audio. De komst van het full-servicebureau betekende een aderlating voor het relatief kleine aantal posthuizen en soundstudio’s dat de vaderlandse commercialmarkt bedient. Zeker in economisch minder florissante tijden: het jaar erop begon de uitvoering van het eerste bedrijf van de wereldwijde financiëlemarkttragedie. Maar concurrentie houdt scherp, om eens een cliché als een koe uit de knoppenkast te halen. Een van de doelen van The Ambassadors was een gooi te doen naar internationale opdrachten, onder meer door een vooruitzicht op samenwerking met visual effects-studio The Embassy uit Canada. Dat plan vond geen doorgang omdat de Canadezen zich gaandeweg vooral op de postproductie van featurefilms richtten. Om dezelfde reden vertrokken onlangs in goede harmonie Ambassadors van het eerste uur Marc Bechtold en Annelien van Wijnbergen. Zij leggen zich DE PARTNERS Bij The Ambassadors in Amsterdam werken 35 mensen in de divisies visual effects, editing en sound. Ook wordt geput uit een uitgebreide pool van freelancers wereldwijd. Whitehouse Post Productions, gespecialiseerd in editing en postproductie, is gevestigd in Londen, Chicago, Los Angeles en New York. Het bedrijf telt 140 vaste werknemers en heeft een internationaal netwerk van freelancers op het gebied van visual effects en design. 66 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 toe op editing van voornamelijk speelfilms in hun nieuwe bedrijf Kapsalon. The Ambassadors kende in 2007 een vliegende start, met opdrachten voor onder meer Wieden+Kennedy en 180. Ook andere internationale reclamebureaus kennen inmiddels de weg naar het gebouw in Amsterdam-Oost. ‘Volgens een onderzoek van het blad Shots bezetten we de dertiende plaats van postproductiebedrijven wereldwijd’, meldt managing partner Halbo van der Klaauw. Medeoprichters Ed Meijaard en Ton Habraken knikken trots. Vandaag hebben zij bezoek van David Brixton, mededirecteur van the Whitehouse en soon to be-partner van The Ambassadors. De in Los Angeles woonachtige Brit heeft een indrukwekkend cv: na vijf jaar editing bij het roemruchte Daniels Garland Walters (DGW) begon hij in 1995 in Chicago Looking Glass, dat zich rap uitbreidde naar Los Angeles. Zes jaar later fuseerden the Whitehouse (in 1990 opgericht in Londen) en zijn bedrijf, waarin ook voormalige DGW-editors Alaster Jordan en Marc Langley opereren. Vrij snel kreeg het collectief voet aan de grond in New York. Whitehouse Post Productions verzorgde de afwerking van succesvolle commercials zoals Drugstore (Levi’s), Balls (Sony), Wassup (Budweiser), Tag (Nike) en Cats with thumbs (Cravendale). PRESTATIEDRUK Van de crisis heeft het Brits-Amerikaanse bedrijf weinig last, de expansiedrift is zelfs toegenomen. ‘Geen gedwongen ontslagen bij Whitehouse’, zegt Brixton gedecideerd. ‘Integendeel. In 2009 openden we Carbon Visual Effects en productiemaatschappij Cap Gun. Een jaar later volgde multimediaproductionstudio Gentleman Scholar Design in LA. Het nieuwe partnerschap met The Ambassadors is in lijn met die traditie. Wel moeten we in de veranderende markt flexibeler reageren wegens krappere budgetten en deadlines van onze klanten.’ Datzelfde geldt voor The Ambassadors, beaamt Meijaard. ‘De prestatiedruk is toegenomen. Toch hebben we genoeg werk. We hebben onzze 3D CG-afdeling uitgebreid en een design- en animatietak (DNA) toegevoegd. Verder onderzoekt nieuwe divisie The Ambassadors LAB de mogelijkheden om snel in te springen op digitale innovaties en toekomstige voorwaarden van het vakgebied. Zo kunnen we tegemoetkomen aan alle eisen die de evolutie van media met zich meebrengt.’ Het postproductionele universum dijt uit in een ontzagwekkend tempo. De ontwikkelingen zijn nauwelijks bij te benen. Denk aan de toename van stereoscopische (3D) projecten, niet alleen beperkt tot speelfilm. ‘Sowieso heeft high definition zijn intrede gedaan, maar sommige zwaargewichtregisseurs als Peter Jackson en James Cameron hameren op hogere frame rates, zoals 50 frames per seconde voor een nog soepeler weergave’, vertelt Habraken. Verder wordt volgens hem performance capture oftewel motion capture (menselijke bewegingen kopiëren naar realistische animaties) op steeds grotere schaal toegepast. Slecht nieuws voor dramacoaches en stylisten. ‘Acteurs zullen vooral worden gecast op bewegingskunsten, want hun uiterlijk kan eenvoudig worden veranderd.’ Ook verwacht Habraken dat in de nabije toekomst televisie en online samensmelten. ‘De lineaire beleving van televisie zal verdwijnen. Nu heeft een programma of commercial een begin, midden en einde; de contentmaker bepaalt hoe de inhoud wordt ervaren. Maar straks kan een verhaal hal Pagina 65

Pagina 67

Heeft u een gids, modern media of digitale uitgaven? Gebruik Online Touch: presentatie digitaal maken.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication