verwege overgaan in een game, eindigend in een online store, om vervolgens terug te gaan naar het verhaal. Creatief gezien spannend, want het wordt uitdagender om de aandacht van het publiek te vangen.’ OVERACHIEVERS Zonder goede postproductie en sound geen goede commercial, mogen we gerust stellen. Behalve kennis van de vele digitale technieken behoren een ongebreidelde fantasie, verhalend én praktisch vermogen, eindeloos geduld (waaronder mentale pantsering tegen de ego’s van veeleisende regisseurs en artdirectors), een foutloze timing en vechten tegen de klok tot de functie-eisen voor een goede postproducer. Hoe meer van die eigenschappen zo’n vakman of -vrouw in huis heeft, hoe groter de kans op een effectief, oog- en oorstrelend en misschien zelfs award-winnend filmpje. Reden te meer om internationale versterking te zoeken, want de beste commercialeditors komen uit het buitenland, is de overtuiging. Ethan Mitchell verhuist als gevolg van de fusie van New York naar Amsterdam om met ingang van 1 januari zijn editing skills in dienst te stellen van The Ambassadors. Wellicht volgen er meer in zijn voetsporen. Daarnaast zullen zes Whitehouseeditors uit Londen zich hier regelmatig toeleggen op opdrachten. Voor de echt grote klussen kunnen Whitehousers uit LA, NY en Chicago desgewenst worden overgevlogen. ‘Bovendien is virtual editing tussen Amsterdam en de verschillende Whitehouse-locaties mogelijk, niet alleen voor de puntjes op de i maar ook voor grote aanpassingen in afwerking’, zegt Habraken. ‘ We hebben nu toegang tot de bronnen van Whitehouse en hun design- en visual effectspartners. Als een project verschillende specialisten vereist of een grote hoeveelheid 3D-animatoren, kunnen we hun kennis en kunde, aangevuld met onze vaardigheden op bijvoorbeeld soundgebied gemakkelijk samen voegen.’ Brixton verheugt zich op verdere verovering van het Europese vasteland. ‘We werken altijd plezierig samen met Nederlandse bureaus en regisseurs. Zonder te overdrijven vind ik jullie productiemaatschappijen in creatief opzicht ware “overachievers”. Bovendien kent Amsterdam een snelle aanwas van internationale bureaus met veel klanten in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. En omdat het vak steeds meer behoefte heeft aan oplossingsgerichte postproductie, met meerdere disciplines onder één dak, wilden we graag de krachten bundelen.’ Hij doelt hiermee onder meer op het gemis van een soundafdeling bij Whitehouse Post, terwijl The Ambassadors de diensten van sounddesigners, producers en componisten kan aanbieden. Full-service is een onderschat fenomeen, benadrukt Brixton. ‘Veel postproductiebedrijven noemen zichzelf zo, maar zijn daardoor verworden tot een Jack of all trades zonder in één discipline te excelleren.’ Hij besluit met een niet geheel onpartijdige, maar toch welgemeende loftuiting: ‘The Ambassadors streven ernaar, door het verenigen van de juiste vakmensen en het strategisch kiezen van additionele partners zoals the Whitehouse, in alle disciplines uit te blinken.’ ‘FULL-SERVICE IS EEN ONDERSCHAT FENOMEEN’ DAVID BRIXTON MOSTERTMAN IVO nieuw bij www.klaasfi lm.nl - info@klaasfi lm.nl 68 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 REGISSEUR Pagina 67

Pagina 69

Heeft u een maandblad, magstream of digitale mailings? Gebruik Online Touch: reclamefolder van pdf naar digitaal converteren.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication