Na de drukte rond je boek en tentoonstelling heb je de afgelopen maanden als ‘Cultural Professor’ – als eerste niet-schrijver – een masterclass aan de TU Delft gegeven. Wat was je boodschap? ‘Ik wilde met de studenten op zoek gaan naar “de menselijke maat” in wat zij studeren: bouwkunde, informatica, lucht- en ruimtevaarttechniek. Hoe verhoud je je tot je fysieke omgeving (de gebouwde ruimte)? En wat is de plaats van het individu in de wereld en wat zijn de verhoudingen tussen mensen onderling (de emotionele ruimte)? En dat aan de hand van fotografie als medium. Het was best een opgave om hun creativiteit aan te wakkeren, om ze los te weken van hun mathematische denken. Andersom kreeg ik behoorlijk op mijn lazer omdat ik niet kritisch genoeg was; zij zijn strenge professoren gewend. Mijn boodschap was om ze te leren kijken voorbij het prachtige gebouw: is het er prettig toeven en zit er emotie in het beeld dat je voor je ziet?’ 74 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 Je stond en staat zelf niet bekend als een technische fotograaf. Toch heb je de parlementaire fotografie veranderd – in de jaren zeventig gold jij als ‘de fotograaf van de macht’. Wat deed je anders? ‘Ik kom uit een links nest, wilde eigenlijk kunstenaar worden, leerde het ambacht bij de Amsterdamse theaterfotografe Maria Austria en wilde toen modefotograaf worden. Laat ik het zo zeggen: ik had zo mijn eigen dramatische, journalistieke kijk op Den Haag en wilde dat in de doka nog wel eens aanzetten. Ik overhoor mensen graag met mijn camera.’ Hoe kijk jij in dat opzicht naar de huidige, geëxplodeerde beeldcultuur? ‘Persoonlijk vind ik ‘t waanzinnig. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik omarm techniekjes als Hipstamatic met liefde. Maar je moet wel blijven kijken, blijven duiden. Voor het vak is het minder positief; er zijn te veel eendagsvliegen. Sommigen vallen gelukkig nog op, bijvoorbeeld Joost van den Broek. Zijn werk wekt een bepaald vertrouwen, dat is goed. ‘Tja, hoe onderscheid je je? Ik heb koningin Beatrix meerdere malen gefotografeerd [Mentzel wordt ook wel de hoffotograaf genoemd, red.]. Als er van iemand in Nederland een iconisch beeld bestaat… toch ga je iedere keer weer op zoek naar een zekere onschuld, naar meer vertrouwen.’ ‘EEN OVEREENKOMST MET RECLAMEFOTOGRAFIE IS DAT POLITIEK MEER EN MEER ALS SELLING POINT WORDT GEZIEN’ Pagina 73

Pagina 75

Scoor meer met een webshop in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs magazines online.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication