CREATIE Het beste uit de sociale media 2011 Wat waren de beste Nederlandse sociale media-campagnes van 2011? TEKST: SUSANNE VAN NIEROP Euro RSCG en Achtung! haalden de lijst van de beste 10 sociale mediacampagnes van het jaar van AdAge. Roos van Vugt (social media manager Deloitte), Jelle Kolleman (creative director Red Urban) en Marthijn Klopper (interactive creative Eigen Fabrikaat) waagden zich aan een Nederlands lijstje, en vooruit, ze mogen ook een eigen campagne noemen. Roos van Vugt: Ben jij al donor? Bureau: Noise en KesselsKramer ‘De aantallen spreken voor zich en ook ik voelde me zo geraakt dat ik donor ben geworden.’ Heineken #barman Bureau: TBWA\Neboko Heineken speelde tijdens de Champions League-wedstrijd FC Barcelona – Manchester United slim in op deze hashtag. Eenvoudig maar veel buzz en gebruikgemaakt van mijn lievelings sociale netwerk.’ #DeloitteWish-actie. Bureau: Maximum ‘Dit is geen borstklopperij, maar het was een zeer spraakmakende actie die veel free publicity heeft opgeleverd. Dit jaar komt er met Oud & Nieuw een nieuwe #deloittewish.’ Jelle Kolleman: Hi Facebook Facts Bureau: Red Urban ‘Maar liefst 130.000 bezoekers op de tab, 80.000 fans gewonnen, dat doet niemand ons na, echt niet... Ik denk een van de meest besproken campagnes.. Ook niet vergeten, er was geen verplichte like. En.. geen incentive.’ Volkswagen ‘Fanwagen’ Bureau: Achtung! ‘Niet zo spectaculair om te doen ... maar één klik. Maar wel erg mooi gedaan. En een heleboel fans bij elkaar gespaard in korte tijd.’ IFAW ‘Zeg nee tegen ivoor’ Bureau: Rapp Collins. ‘Groot internationaal succes, al 160.000 deelnemers uit vele landen. Superleuk en voor een goed doel!’ Marthijn Klopper: KLM Tile & Inspire Bureau: Tribal DDB/DDB Amsterdam ‘Een van de usual suspects, maar de cijfers zijn er dan ook wel naar: ongeveer 112.000 tegels gemaakt door Facebookers en Hyvers. Da’s niet niks. Daarnaast is het een eenvoudig, intrigerend idee; wie wil er nou niet met z’n snufferd op een vliegtuig? En ten slotte is het strak uitgevoerd.’ Volkswagen Fanwagen - Achtung! ‘Nog zo’n succesnummer: 65.000 Facebook-fans totaal, waarvan er tot nu toe bijna 38.000 op het T1-busje hebben gestemd. Ook sterk hoe de verschillende features van de modellen zijn gekoppeld aan de sociale elementen van Facebook (de claxon aan het “poken” bijvoorbeeld). Vooral de “user manual” is om te smullen.’ Citroën DS5 Twitter-race Bureau: Euro RSCG/Perfect Fools ‘Het “besturen” van de auto via Twitter heb ik op deze manier nog niet eerder gezien heb. Al is er vreemd genoeg geen apart Twitter-account voor aangemaakt, de actie speelt zich af op Facebook. Verder stylish vormgegeven, zonder overbodige franje. Like!’ http://www.adformatie.nl/nieuws/ bericht/48202/ Bolletje Bolletje wil mensen op nieuwe ontbijtideeën brengen. Hiervoor is de Bolletje LekkerWekker-app ontwikkeld. Deze app – in de Appstore gratis te downloaden – is een wekker voor op je telefoon die je elke ochtend wakker maakt met een ontbijtsuggestie van Bolletje. Bijvoorbeeld: ‘Crackertje-roomkaas-beetje-bieslook-peper-zout-kopje-thee.’ CREATIE: Etcetera. 8 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 Scotch & Soda Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda wil Facebook-fans bedanken. Hiervoor werd een digitale installatie gemaakt in de Amsterdamse winkel. Op een scherm verschijnen de namen van fans – als handgeschreven – over zwart-witbeelden van de collectie. De installatie is tot 2 januari te zien. CREATIE: Perfect Fools. Pagina 7
Pagina 9Interactieve digi-reisgids, deze nieuwsbrief of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van internet jaarverslagen.
Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home