TEKST: RUUD SLIERINGS FC TWENTE UNITED ‘Wij willen delen om van daaruit te vermenigvuldigen.’ Zegt Joop Munsterman, voorzitter van het’ merk’ FC Twente. MARKETING FC Twente is een Betaald Voetbal Organisatie (BVO) met grote sportieve ambities. Het is ook een sterk merk met een stevig draagvlak in de regio. Die twee aspecten verbinden is de missie die Joop Munsterman (60), voormalig ceo van Wegener, zichzelf in 2004 had opgelegd bij zijn aantreden als voorzitter van de voetbalclub uit Enschede. ‘FC Twente is meer dan voetbal’, trapt hij voor de zekerheid nog maar even een open deur in tijdens de Nationale Vakdag Fondsenwerving. ‘Wij willen ook maatschappelijk en sociaal verbindingen leggen. Dat is geen marketingverhaal, dat is onderdeel van onze drie kernwaarden voetbal, ambiance en solidariteit. Wat we op marketinggebied doen, is ondergeschikt aan die kernwaarden, niet omgekeerd.’ Wat Munsterman en passant ook duidelijk maakt: voetbal is meer dan boarding en business Seats. FC Twente regisseert, organiseert en faciliteert sportieve, economische en sociaal-maatschappelijke verbinding. ‘En dankzij het merk FC Twente kunnen we daarvoor ruim gebruikmaken van marketing.’ PROUD TO BE A TUKKER Dat is wel eens anders geweest. Toen Munsterman aantrad als voorzitter verkeerde Twente in zwaar weer. Sportief presteerde de club slecht, het faillissement kon pas na een overeenkomst met de Belastingdienst voorkomen worden en het imago liet 80 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 te wensen over. ‘Geen visie, geen doelen, geen strategie’, vat Munsterman het toenmalige probleem kort samen. Onder het motto ‘Twente in de steigers’ startte hij een programma om de club op alle niveaus - voetbal, organisatie, faciliteiten - te verbeteren: ‘Wij wilden een onderscheidend profiel in vergelijking met andere BVO’s: een sterk in de omgeving gewortelde vereniging met een landelijke uitstraling. Om het eerste te bereiken moest Twente terug naar de basis: wat doen wij hier in Twente, wat is onze rol in de regio? Voor het tweede punt moesten we vooral sportief gaan presteren. Meedoen in de top van de eredivisie en een groter stadion bouwen.’ Munstermans visie werkt. De clubbegroting steeg van enkele miljoenen naar enkele tientallen miljoenen. De capaciteit van het stadion, de Grolsch Veste, werd uitgebreid van 13.000 naar 24.000 stoelen en dit seizoen is door een nieuwe uitbreiding een capaciteit van 30.000 stoelen gerealiseerd. En er zijn sociaal-maatschappelijke projecten gestart met onder meer supporters, scholen, gezondheidsorganisaties, welzijnsorganisaties, kennisinstituten en bedrijven uit de regio. Wat zo’n brede organisatie lastig maakt, is het feit dat de begroting weliswaar voor de helft door sponsors gedragen wordt, maar daarnaast sterk afhankelijk is van de sportieve prestaties. Munsterman: ‘Verliezen van Ajax in de laatste wedstrijd van het vorige seizoen, en daardoor het mislopen van het hoofdtoernooi van de Champions League, betekende het mislopen van dertien miljoen euro.’ Niettemin zet FC Twente een groot aantal media en middelen in om in verbinding te komen en blijven met de omgeving. Naast eigen tv- en radioprogramma’s, online applicaties en mobiele apps over de club, investeert Twente in werkgelegenheids- en opbouwprogramma’s. ‘FC Twente Scoren in de Wijk’ is een stichting die acties op het gebied van gezondheid, sport, opleiding, inburgering en participatie opzet. ‘Scoren met Werk’ helpt werkzoekenden aan een baan, hetzij bij de club, hetzij elders in het FC Twente-netwerk. Daarnaast worden sportverenigingen gesteund (met kennis en geld) en verzorgt de club onder meer voetbal- en taalcursussen in samenwerking met omliggende scholen. Voor supporters is er een loyaliteitsprogramma ontwikkeld waarmee ook korting bij de detailhandel in de regio ‘FC TWENTE HEEFT DE POTENTIE HET VLIEGWIEL IN DE REGIO TE ZIJN’ Pagina 79

Pagina 81

Scoor meer met een webshop in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden folders online.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication