ONDERSTEUNING - van vrijwilligersorganisaties Advies Organisaties wisten de Vrijwilligerscentrale wederom goed te vinden als zij informatie of advies nodig hadden over zaken als vrijwilligersbeleid, vrijwilligersmanagement en aanverwante zaken. Goed Geregeld De Vrijwilligerscentrale begeleidt in Utrecht het proces om voor deze kwaliteitsonderscheiding van de Nederlandse Organisatie voor Vrijwilligerswerk, NOV, in aanmerking te komen. Met één grote zorginstelling is een verkennend gesprek gevoerd, zij willen voor hun negen Utrechtse vestigingen starten met dit proces. Aan het Ronald McDonald huis Utrecht is de kwaliteitsonderscheiding uitgereikt op een feestelijke bijeenkomst met hun vrijwilligers. Onze doelstelling was om 25 adviesgesprekken op maat te realiseren. De Vrijwilligerscentrale werd 30 keer benaderd voor een advies, variërend van hoe vrijwilligersbeleid te formuleren, werken met specifiek groepen vrijwilligers tot het vinden en binden van vrijwilligers. Vragen werden telefonisch of per mail afgehandeld, sommige organisaties kwamen langs op het Janskerkhof of er werd (op afspraak) een bezoek aan de organisatie gebracht. Gingen de vragen van organisaties over andere zaken, dan boden wij voor zover relevant, onze andere diensten: van onze Expertisebank, adviesmiddagen, via de Beursvloer, enzovoort. De contacten met vrijwilligerscoördinatoren of bestuurders van de maatschappelijke organisaties leverden ons waardevolle input op voor onder meer de te programmeren trainingen en workshops. De vrijwillige medewerkers van de vacaturebank hadden ook regelmatig contact met organisaties die een organisatieprofiel hebben op de digitale vacaturebank. Zij gaven hen gevraagd én ongevraagd feedback, over bijvoorbeeld hun vacature(s), en verwezen indien gewenst naar het aanbod van de Vrijwilligerscentrale. Vrijwilligersorganisaties stelden het vaak op prijs als er werd meegedacht over het eventueel anders formuleren van vacatureteksten om zo de kans te vergroten een vrijwilliger te vinden. Ondersteuning: voor vrijwilligersorganisaties 17 Pagina 16

Pagina 18

Heeft u een lesboek, page flip of digitale clubmagazines? Gebruik Online Touch: vaktijdschrift bladerbaar maken.

Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home


You need flash player to view this online publication