Infolijn Informele Zorg Inwoners van Utrecht die niet zelfstandig een oplossing kunnen vinden voor hun zorgvraag, kunnen een beroep doen op de Infolijn Informele Zorg. Deze advieslijn op het gebied van (aanvullende) zorg/hulp is bereikbaar op werkdagen tussen 10.00 en 13.00 uur. De opzet van de Infolijn is om mensen door te verwijzen naar de juiste informele zorgorganisatie of indien gewenst naar andere vormen van (betaalde) hulp: de Infolijn verleent zelf dus geen praktische hulp, maar denkt mee en verwijst naar samenwerkingspartners (zie tabel). Doel van de Infolijn is het stroomlijnen van hulpaanvragen die anders bij (vrijwilligers) organisaties terecht komen en het bieden van een noodzakelijke en unieke dienst aan alle inwoners en hulpverleners van Utrecht e.o. Het verhelderen van de vraag en bijstellen van de verwachtingen maken altijd deel uit van het beantwoorden van de hulpaanvraag. Voorbeeld van hulpvragen zijn: praktische hulp in huis, ondersteuning bij administratie, luisterend oor of vriendschappelijk contact: de Infolijn garandeert een juiste verwijzing, met naam en nummer. Niet goed? Bel dan vooral terug! In negen van de tien gevallen was dat gelukkig niet nodig. De Infolijn is binnen de Vrijwilligerscentrale breder opgepakt: vijf collega’s bemensen bij toerbeurt de Infolijn. In 2012 werd de Infolijn 149 keer gebeld, dat zijn gemiddeld 12 hulpvragen per maand. Opvallend is dat een steeds meer verschillende organisaties contact opnemen. Sociaal isolement is de meest voorkomende reden om de Infolijn in te schakelen. Vaak is er geen netwerk en komt de persoon er zelf niet uit. Ook overbelasting van mantelzorgers was een belangrijk aandachtspunt. Bij één op de vijftien hulpvragen werd een psychiatrische achtergrond van de hulpvrager geconstateerd of vermoed. Gemiddeld één keer per maand gaat het om een acute (nood)situatie. 24 Ondersteuning: voor vrijwilligersorganisaties Voor de 149 telefoontjes werd 171* keer doorverwezen naar (één van) bovenstaande organisaties 94 x werd hulp gevraagd voor een 55plussers 55 x door iemand jonger dan 55 *1 op de 4 hulpvragers is naar meerdere organisaties verwezen Pagina 23

Pagina 25

Heeft u een studiegids, issuu of online gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: clubblad online bladerbaar maken.

Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home


You need flash player to view this online publication