Sociale kaart LIVE! Een goede sociale kaart is onontbeerlijk, zeker voor aanbieders van informele en formele zorg. Dit vergt up-todate kennis van het aanbod in je directe omgeving en goede samenwerking met collegaaanbieders, zodat er makkelijk kan worden doorverwezen. Niet alle organisaties en instanties hebben hun sociale kaart altijd up to date: wisselingen in contactpersonen, nieuwe organisaties en de waan van de dag houden mensen af van ontmoetingen. Daarbij komen de voortdurende veranderingen binnen informele en formele zorg en het feit dat de gemeente het aanbod van de WMO-loketten overdroeg aan de welzijnsorganisaties (2011). Reden genoeg voor de Vrijwilligerscentrale om de samenwerking tussen de informele én formele zorg en welzijn in de Utrechtse wijken te stimuleren met het initiatief Sociale Kaart LIVE! (SKL!). Het project startte in mei 2011 en werd eind juni 2012 afgerond. 26 SKL! De ontmoetingen De negen gebiedsgerichte SKL!netwerkbijeenkomsten zijn bezocht door 220 medewerkers van 51 organisaties: gemiddeld 42 bezoekers per keer. Tijdens de werkbijeenkomsten stond ‘echte’ ontmoeting centraal, met volop ruimte voor netwerken. Dat nodigde uit tot samenwerking. Deelnemers brachten ieder een A5je met informatie over hun organisatie mee, waarmee ter plekke een sociale kaart werd samengesteld. SKL! De partners in de wijken De bijeenkomsten werden georganiseerd met wijkorganisaties: Cumulus, Portes, Doenja, Rode Kruis en Resto van Harte. SKL! De werkmap Speciaal voor de ontmoetingen werd een SKL!-contactenmap ontwikkeld om opgedane contacten in te verzamelen (door het losbladig systeem makkelijk actueel te houden). De map is enthousiast ontvangen en wordt nog steeds gebruikt. SKL! PR-acties Alle bezoekers van SKL! ontvingen de speciale kaartjesserie met contactinformatie over diverse hulpvragen. Deze sets zijn ook verspreid onder wijkconsulenten, tijdens bijeenkomsten (beurzen, gezondheids- en ouderenmarkten) en op locaties als wijkwelzijnsorganisaties en buurtcentra. SKL! ontmoeting is de sleutel De SKL!-ontmoetingen voorzagen in een grote behoefte van professionals van welzijns-, zorg- en vrijwilligersorganisaties, namelijk: elkaar kennen. Er wordt steeds meer gestreefd naar maatwerk in de wijk, het liefst in overleg met de klant. Deze ontmoetingen bevorderen deze mogelijkheid. Jaarlijkse netwerkbijeenkomsten zouden bij uitstek een manier zijn om vrijwilligersorganisaties te ondersteunen en contacten tussen welzijn en zorg te stimuleren en faciliteren. Welzijn en zorg vinden elkaar nog niet als vanzelfsprekend, terwijl ook de intramurale instellingen meer willen gaan betekenen in hun buurt. Dit aspect is meegenomen in de huidige wijkgerichte aanpak van de Vrijwilligerscentrale. SKL! De reacties ‘Dit zouden we ieder jaar moeten doen’ • 99% stelt vervolgbijeenkomst op prijs • 99% heeft nieuwe contacten opgedaan • 60% heeft bestaande contacten een nieuwe impuls gegeven Ondersteuning: voor vrijwilligersorganisaties Pagina 25

Pagina 27

Voor folders, online onderwijscatalogussen en tijdschriften zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw artikelen.

Jaarverslag 2012 Vrijwilligerscentrale Utrecht Lees publicatie 138Home


You need flash player to view this online publication