TEKST: ERWIN WIJMAN FOTOGRAFIE: JAN-DIRK VAN DER BURG Marketing met mededogen Redden Boeddha en zingevingsfitness Unilever, úw merk en de wereld? Ja, beweren Tom Kniesmeijer en Kees Klomp. Adformatie riep ze op het matje. MARKETING ‘Mijn persoonlijke zoektocht ging verder omdat lesbisch leven niet per definitie inhield dat ik gelukkig was.’ Hoeveel managementboeken beginnen met een ontboezeming over het lesbisch leven van de auteur? Hoeveel verhalen in Adformatie? We citeren holistisch therapeut Korrie de Vet uit haar voorwoord van Het Matje, Zingevingsfitness. Zij is medeauteur van het nieuwe boek van Tom Kniesmeijer. Ha, Tom Kniesmeijer, denkt de geoefende Adformatie-lezer, díe kennen we. Oud-strategisch WIE IS TOM KNIESMEIJER? Toekomstpsycholoog. Studeerde Psychologie aan de UvA. Begon in 1988 als reclamestrateeg bij FHV/BBDO, werkte daarna o.m. bij McCann en TBWA/Campaign Company en vanaf 1998 bij PPGH/JWT. Begon in september 2006 voor zichzelf met TKS - Tom Kniesmeijer Strategie. Klanten: Rabobank Utrecht, Nuon, Stad Utrecht, OBA Amsterdam. Besteedt 30 procent van zijn tijd aan schrijven en culturele doelen als Zina Platform en de Guusje Nederhorst Foundation. Publiceerde in 2009 het boek De seizoenen van de tijdgeest en in oktober 2011 Het Matje – Zingevingsfitness (samen met Korrie de Vet, met cd met meditaties van Hanneke Oey, Uitgeverij Toko). 60 ADFORMATIE 50 / 16 DECEMBER 2011 directeur bij PPGH JWT, FHV BBDO en meer, nu eenpitter als ‘toekomstpsycholoog’ met TKS oftewel Tom Kniesmeijer Strategie. Maar wát schreef hij? Het Matje? Zingevingsfitness? Holisme? ‘Ik denk niet dat ik dit boek zelf gelezen zou hebben toen ik 18 was’, begint Kniesmeijer (nu 50) zijn voorwoord in het boek. Hij had en heeft het niet op zweethutweekenden, bekent hij. Maar met het schrijven van dit boek is hij het cynisme voorbij. Het matje, betoogt hij, is een even simpele als effectieve metafoor waarmee Korrie de Vet alle wijsheden ‘van Boeddha tot Baghwan’ samenbrengt. ‘Het matje past bij mijn levensvisie. Geen gejubel, geen geloof, geen mystificatie.’ Maar klinkt dat dan niet negatief, op het matje? ‘Nee, ik roep met dit boek niet een ander op het matje, je roept jezelf op het matje’, stelt Tom Kniesmeijer. COMING-OUT De titel is ook reclametechniek, legt hij uit. ‘Het is een titel die je kunt onthouden.’ En nee, hij is niet bang voor de negatieve associaties. ‘Dat negatieve levert een trigger op. Als je de beeldspraak uitlegt is het meteen helder. Je hebt mensen die achter hun matje aanhollen, mensen die erop vooruit rennen en mensen die óp hun matje staan. Op je matje ontdek je wat jou zin geeft.’ Komen we zo nog op, op dat matje. Eerst nog even die persoonlijke ontboezemingen van Korrie de Vet over haar coming-out. Schrikt zoiets lezers niet af? ‘Wie het bangst is voor dit soort dingen heeft daar juist het meeste behoefte aan’, zegt Kniesmeijer. ‘Dáár zit nou de ziekte van het bedrijfsleven’, mengt Kees Klomp zich in het gesprek. ‘Mensen op hun werk vergeten dat ze mensen zijn.’ Om er direct aan toe te voegen: ‘Mensen op kantoor wéten ook zo weinig van elkaar. Maar je gaat toch niet 9 of 10 uur per dag je menselijkheid opzij zetten?’ Kniesmeijer vertelt over twee mannen binnen een managementteam dat hij laatst adviseerde, van wie de een niet eens wist dat de vrouw van de ander doodziek was. ‘Dat had hij niet eens vertéld.’ LABIEL Zo gaat het vaak, zegt Klomp (43). Hij werd laatst bij een conflict binnen een managementteam geroepen. ‘Die twee hóórden elkaar niet. Dat was ook hun probleem.’ We zitten aan een tafel in café Vak Zuid in Amsterdam. En luisteren naar elkaar, tweeënhalf uur lang. Luisteren naar elkaar brengt verlichting, in welke relatie dan ook. Kniesmeijer merkte het weer onlangs bij Pagina 59

Pagina 61

Heeft u een archief, onlinekat of internet kranten? Gebruik Online Touch: uitgave digitaal bladerbaar op uw website plaatsen.

Adformatie Nr. 50 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication